25.04.2024
01.10.2021 aktualizacja 01.10.2021

Kalendarz Naukowy: co dnia odkrycie zmieniające świat

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Kalendarz Naukowy, przedstawiający doniosłe wydarzenia naukowe każdego z dni w roku, przygotowali polscy naukowcy, pasjonaci edukacji i popularyzacji nauki. Teraz zbierają fundusze na wydanie drugiej edycji kalendarza, który ma m.in. podkreślić i propagować wkład Polaków w historię naukowego postępu.

Historia osiągnięć naukowych ludzkiej cywilizacji jest imponująca. Począwszy od momentu, kiedy przodkowie homo sapiens po raz pierwszy użyli kamienia jako narzędzia, skończywszy na Wielkim Zderzaczu Hadronów, wykrywającym bozon Higgsa. Wiele odkryć naukowych przyczyniło się do tego, że dziś żyjemy w świecie ogromnego postępu technologicznego. Sięgając do historii tych odkryć, można śmiało stwierdzić, że każdego dnia wydarzyło się coś, co w jakiś sposób zmieniło nasz świat.

Kierowany tym pomysłem Maciej Podgórski - prezes Fundacja Teraz Nauka, we współpracy ze Stowarzyszeniem Rzecznicy Nauki rozwija projekt polskiego Kalendarza Naukowego.

"Ideą stworzenia kalendarza naukowego jest podkreślenie tych właśnie doniosłych momentów w historii ludzkości. Każdy dzień w roku zawiera krótką notkę o wydarzeniu, które miało miejsce tego dnia. Kalendarz oddaje hołd tym epizodom i ludziom, którzy przyczynili się do ich zaistnienia, a jednocześnie ma zainteresować odbiorców do pogłębienia wiedzy na temat owych osób, a także ich dokonań" - opisują w komunikacie przesłanym PAP Maciej Podgórski i Elżbieta Pogoda ze Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki.

Polscy naukowcy - przypominają - włożyli niemały wkład w wiele odkryć na przestrzeni wieków. Wystarczy wspomnieć na pewno wszystkim znanych Marię Curie-Skłodowską czy Mikołaja Kopernika. Ale może nie wszyscy wiedzą, że choć braci Lumiere uznaje się za wynalazców kinematografu - to prawdziwym pionierem w tej dziedzinie był urodzony w Warszawie Kazimierz Prószyński? Kalendarz ma podkreślić i propagować nieoceniony wkład Polaków we wspaniałą historię naukowego postępu.

Celem pierwszej edycji projektu było wyprodukowanie 500 sztuk kalendarza na rok 2021 i rozesłanie go za darmo do szkół w Polsce. Celem długoterminowym jest wydawanie kalendarza ze zwiększonym nakładem każdego roku. W kolejnych latach będą dodawane i modyfikowane treści i zmieniana szata graficzna, dostosowujące ją do aktualnych wydarzeń na świecie. Twórcy chcą też reagować na propozycje odbiorców, które mogłyby uatrakcyjnić ideę kalendarza i zwiększyć jego zasięg - czytamy w komentarzu Macieja Podgórskiego i Elżbiety Pogody.

Pomysł na kalendarz naukowy podchwycono z Rumunii, gdzie Rumuńskie Stowarzyszenie Świecko-Humanistyczne ASUR tworzy kolejne edycje takiego kalendarza od 2009 roku, wydając obecnie kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy rocznie. Rumuńskie szkoły uznały tę pomoc już za coś stałego.

mat.prasowe
Szkoła Podstawowa nr 2 w Józefowie

"Projekt w pierwszej polskiej edycji ewoluował w trakcie tworzenia i reagował na rzeczywistość związaną z wybuchem pandemii. Ostatecznie w kalendarzu umieszczono 12 miesięcy przepełnionych ważnymi momentami w historii naszej cywilizacji. Te 365 dni to bogata baza danych wydarzeń, które inspirują. Dodatkowo w każdym miesiącu znajduje się wyróżniony epizod, który został opisany nieco dokładniej w artykułach dostępnych na stronie internetowej kalendarza. Wystarczy zeskanować qr kod umieszczony przy nazwie miesiąca, aby otworzyć stronę z artykułem" - informują twórcy inicjatywy.

Autorzy treści kalendarza to nie tylko naukowcy, ale pasjonaci edukacji i popularyzacji nauki, którzy z rozmachem rozwijają swoje pasje poza uczelnią. W gronie tym znaleźli się: dr Paula Rowińska - matematyczka, dr hab inż. Bartosz Walter, dr Monika Koperska - chemiczka, dr Kuba Bochiński - astronom, dr Agnieszka Zagórska - chemiczka, dr Anna Łosiak - geolożka, dr Małgorzata Krzeczkowska - chemiczka, dr Marcelina Jureczko - biotechnolożka, Mikołaj Fedorowicz - biotechnolog, Mateusz Kęsy - biolog, Piotr Skawiński oraz koordynatorka prac po stronie SRN Elżbieta Pogoda - biolożka, twórczyni LabIQ Dziecięce Laboratorium Nauki i Zabawy. Wsparcie finansowe zapewniła Fundacja PZU.

W pierwszej edycji druku doczekało się 1000 kalendarzy, które zostały rozesłane do placówek szkolnych na terenie całej Polski. Szkoły wzięły udział w ankiecie oceniającej przedsięwzięcie. Odpowiedzi na ankietę udzieliło łącznie 118 szkół.

Odpowiedzialna za realizację projektu Fundacja Teraz Nauka uruchamia aktualnie drugą edycję kalendarza. Ambasadorka projektu Ewelina Sobocińska przedstawia ideę kalendarza w nagraniu promocyjnym. Otwarta została też publiczna zbiórka funduszy na sfinansowanie projektu.

Z wykorzystaniem funduszy możliwe będzie wysłanie za darmo 1000 kalendarzy do szkół podstawowych, ale tym razem również do domów dziecka. Podczas realizacji drugiej edycji twórcy chcą też wziąć pod uwagę opinie, jakie otrzymali ze szkół. Przede wszystkim zwiększona zostanie czytelność kalendarza poprzez wydruk dwustronny i podzielenie roku na dwie połowy. Dzięki temu można będzie zwiększyć czcionkę i atrakcyjność informacji. Nowością będzie również kilkanaście wydarzeń, które miały miejsce w świecie nauki w 2021 roku, w tym również polskie osiągnięcia.

ekr/ zan/