20.04.2024
27.11.2021 aktualizacja 27.11.2021

Wulkaniczna zima przyczyniła się do największego wymierania

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Do największego wymierania roślin i zwierząt w dziejach Ziemi, które miało miejsce ponad 250 mln lat temu, przyczyniła się wulkaniczna zima – informują naukowcy na łamach pisma „Science Advances”.

Wymieranie permskie sprzed ponad 250 mln lat było najbardziej niszczące w dziejach Ziemi. Wyginęło wtedy 80-90 proc. wszystkich gatunków lądowych i morskich.

Naukowcy dowodzą, że oprócz intensywnych procesów wulkanicznych, które były główną przyczyną wymierania permskiego, dużą rolę odegrała również wulkaniczna zima. Spowodowana była nagromadzeniem pyłów w atmosferze, które odcięły dopływ energii słonecznej do powierzchni Ziemi. Wulkaniczna zima doprowadziła do znaczącego obniżenia globalnych temperatur.

Badania prowadził międzynarodowy zespół naukowców ze Stanów Zjednoczonych i Chin. Wnioski wyciągnięto dzięki analizie minerałów znalezionych w Chinach.

Od wielu lat naukowcy badają przyczyny wielkiego wymierania, które zakończyło okres permu (300 mln–250 mln lat temu). Wskazuje się na rozległą aktywność wulkaniczną, która doprowadziła do olbrzymich wypływów lawy. Zanieczyszczona została zarówno atmosfera, jak również wody oceaniczne, czasowo podniosły się globalne temperatury i zmniejszyło natlenienie oceanów.

Minerały odkryte w Chinach charakteryzują się anomaliami w składzie, prawdopodobnie z powodu bogatych w siarkę emisji z erupcji wulkanicznych. Były też pokryte warstwą popiołu wulkanicznego. Aerozol atmosferyczny z kwasem siarkowym, wytworzony przez erupcje, mógł być przyczyną gwałtownego globalnego ochłodzenia o kilka stopni, po którym z kolei nastąpiło znaczne ocieplenie.

Więcej: www.nyu.edu/about/news-publications/news/2021/november/scientists-identify-new-force-behind-past-mass-extinction-event-.html (PAP)