29.03.2024
19.01.2018 aktualizacja 19.01.2018

Prof. Bogusław Buszewski doktorem honoris causa WAT

Fot. WAT Fot. WAT

Prof. Bogusław Buszewski, wybitny polski uczony w dziedzinie nauk chemicznych otrzymał w czwartek tytuł doktora honoris causa Wojskowej Akademii Technicznej - poinformowała uczelnia w przesłanym komunikacie.

O uhonorowanie prof. Buszewskiego wystąpiła do Senatu Wojskowej Akademii Technicznej Rada Wydziału Nowych Technologii i Chemii.

„Społeczność akademicka Wojskowej Akademii Technicznej czuje się zaszczycona, powierzając najwyższą godność honorową uczelni w tak wybitne i zasłużone ręce. (…) Profesor Bogusław Buszewski od wielu lat jest prawdziwym przyjacielem Wojskowej Akademii Technicznej, a współpraca naukowa z profesorem zaowocowała wieloma wspólnymi projektami. Profesor recenzował liczne prace doktorskie i przewodniczył kilku przewodom habilitacyjnym naszych pracowników” – powiedział rektor-komendant WAT płk dr hab. inż. Tadeusz Szczurek, otwierając uroczystość.

W laudacji, prof. Krzysztof Czupryński, promotor doktoratu, podkreślił wybitny dorobek naukowy, dydaktyczny i organizacyjny prof. Buszewskiego. „Działalność naukowo-badawcza, jaką prowadzi profesor Bogusław Buszewski od ponad 40 lat, dotyczy zagadnień interdyscyplinarnych, głównie z pogranicza chemii fizycznej, chemii medycznej i chemii analitycznej" - mówił.

O związkach prof. Buszewskiego z Wojskową Akademią Techniczną prof. Czupryński powiedział: „Od wielu lat prof. Buszewski ma bardzo żywe kontakty z naukowcami Wojskowej Akademii Technicznej. Wielokrotnie doświadczyli oni jego pomocy i życzliwości w zakresie rozwoju naukowego i współpracy badawczej”.

Promotor zwrócił również uwagę na osiągnięcia organizacyjne prof. Buszewskiego. Utworzona od podstaw i kierowana przez profesora Katedra Chemii Środowiska i Bioanalityki na Wydziale Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika jest jednym z najważniejszych ośrodków badań środowiskowej chemii analitycznej i bioanalitycznej w Polsce.

„Wszystko to, co osiągnąłem, osiągnąć można poprzez ciężką i systematyczną pracę. Ważny jest również szacunek do osób drugich i trzecich. Szacunek taki wyniosłem z domu rodzinnego" - powiedział prof. Buszewski podczas uroczystości.

Badania prof. Buszewskiego obejmują pogranicze chemii analitycznej, fizycznej, medycznej, a nawet supramolekularnej i dotyczą w szczególności zjawisk separacyjnych oraz ich wykorzystania w bioanalityce i analizie środowiskowej.

Naukowiec wypromował 38 doktorów i opiekował się naukowo 18 habilitantami. Aktualnie jest promotorem 9 doktoratów. Osiągnięcia i pozycję naukową profesora potwierdza jego liczny udział w komitetach redakcyjnych i naukowych czasopism w kraju i zagranicą oraz członkostwo w komitetach Polskiej Akademii Nauk, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów.