20.04.2024
17.11.2011 aktualizacja 17.11.2011

Ostropest plamisty może zatrzymać rozwój raka płuca

<div class="tytul"> Sylibina, związek zawarty w nasionach ostropestu plamistego, hamuje proliferację raka płuca u myszy - donoszą naukowcy, których artykuł ukazał się w piśmie &quot;Molecular Carcinogenesis&quot;. </div>

Choć naturalne ekstrakty z tej rośliny używane były już ponad 2000 lat temu, głównie w celu leczenia chorób wątroby i pęcherzyka żółciowego, dopiero niedawno właściwości ostropestu zostały potwierdzone na drodze badań kontrolowanych.

Sylibina jest flawonoidem o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwutleniających. Badania prowadzone na komórkach myszy, u których rozwinął się rak płuca, wykazały, że związek ten blokuje enzymy STAT1 i STAT3, które prowadzą do ekspresji enzymów COX2 (cyklooksygenaza indukowana) i iNOS (indukowana syntaza tlenku azotu), a te z kolei biorąc udział w reakcji zapalnej, sprzyjają rozwojowi nowotworów - wyjaśnia dr Alpna Tyagi z Uniwersytetu Kolorado (USA).

Naukowcy porównali działanie sylibiny do leków na raka płuca, które obecnie poddawane są próbom klinicznym. Okazało się, że w porównaniu z tymi bardzo drogimi preparatami sylibina blokowała nie tylko ekspresję COX2 i iNOS, ale także migrację istniejących już komórek nowotworowych.

"Wykazaliśmy, że enzymy STAT1 i STAT3 mogą być obiecującym celem w leczeniu raka płuca, niezależnie od tego, w jaki sposób się do nich dotrze. Produkty pochodzenia naturalnego, jak sylibina, mogą być równie skuteczne, jak najlepsze testowane obecnie leki" - podsumowuje dr Tyagi.

koc/ agt/ bsz