20.04.2024
28.01.2013 aktualizacja 28.01.2013

Akcja "Wyślij zdjęcie w kosmos" przedłużona do końca stycznia

Akcja „Zdjęcie w kosmos” zorganizowana przez BRITE-PL. Źródło: BIRTE-PL / CBK PAN/ Spółdzielnia Socjalna Fajna Sztuka.

Na pokładzie polskiego satelity Heweliusz można w przestrzeń kosmiczną wysłać swoje zdjęcie lub film. Termin zgłaszania zdjęć został przedłużony do końca stycznia. Akcję zorganizowały Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Spółdzielnia Socjalna „Fajna Sztuka”.

Do tej pory nadeszło blisko trzy tysiące zdjęć, a organizatorzy informują o rosnącym zainteresowaniu akcją. Dlatego zdecydowali się przedłużyć końcowy termin na zgłaszanie zdjęć do 31 stycznia. Zdjęcia mogą mieć wielkości do 300 kB, a filmy do 1 MB. Można je nadsyłać na adres e-mailowy: zdjeciewkosmos@gmail.com.

Akcja promująca polskie satelity naukowe jest częścią projektu BRITE-PL, w ramach którego Polska wyśle na orbitę okołoziemską dwa satelity naukowe. Będą to pierwsze polskie satelity naukowe. Pierwszy w kosmos poleci Lem, a potem Heweliusz. W ubiegłym roku na orbicie znalazł się już polski satelita PW-Sat, ale nie miał on zadań naukowych, a był testem technologicznym.

\"Polski satelita zostanie wystrzelony na niską orbitę okołoziemską (Low Earth Orbit, LEO), ok. 600 km nad Ziemią, którą będzie pokonywał w półtorej godziny. Nad stacją naziemną w Warszawie przeleci sześć razy w ciągu doby. Będzie poruszał się z pierwszą prędkością kosmiczną, 7.9 km/s, tj. 28440 km/h. Wystrzelenie Heweliusza będzie miało miejsce w przyszłym roku” – powiedział Tomasz Zawistowski z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Więcej informacji o akcji „Wyślij zdjęcie w kosmos” można znaleźć na stronie internetowej: http://zdjeciewkosmos.fajnasztuka.org/  , natomiast zdjęcia można oglądać pod adresem: http://tinyurl.com/axkjzyf