29.03.2024
19.10.2013 aktualizacja 19.10.2013

Badanie: ogrody mogą być ucztą dla oczu i pszczół

Lawenda, oregano, dalia - to rośliny ogrodowe szczególnie przyjazne owadom zapylającym - wykazali badacze z brytyjskiego University of Sussex.

Jak przypomina magazyn "Functional Ecology", ogrody są obecnie ważnym źródłem pożywienia dla szeregu owadów żywiących się nektarem i pyłkiem wielu kwiatów, a owadów zapylających, jak pszczoły czy motyle, jest coraz mniej. Jedną z przyczyn światowego spadku liczebności pszczół jest deficyt pożywienia.

Ogrodnicy idący pszczołom na odsiecz polegają często na własnym doświadczeniu i obiegowych opiniach w doborze roślin, gdyż brakuje na ten temat badań naukowych.

Badacze z Sussex obserwowali owady w ciągu dwóch letnich sezonów w uniwersyteckich ogrodach, porośniętych 32 popularnymi kwitnącymi latem roślinami. Wśród nich były gatunki rodzime i egzotyczne, w tym m.in. 13 odmian lawendy (Lavandula), znanej z przyciągania pszczół. Wszystkie rośliny miały być z założenia popularne, szeroko i łatwo dostępne, a okres ich kwitnienia miał przypadać głównie na lipiec-sierpień.

Jeden z kluczowych wniosków głosi, że rośliny ogrodowe szczególnie atrakcyjne dla ludzkiego oka niekoniecznie muszą być interesujące dla owadów. Dlatego warto dokonywać przemyślanych wyborów spośród tysięcy roślin dostępnych w sklepach ogrodniczych - argumentują autorzy.

Najczęstszymi gośćmi badanych obszarów były pszczoły (87 proc.) i muchówki (9 proc.). Motyle i ćmy stanowiły jedynie 2 proc., pozostałe insekty również 2 proc. Badacze obserwowali wyraźne różnice w strukturze gatunków owadów przyciąganych przez różne odmiany roślin, co wskazuje na to, że właściwy dobór nasadzeń w ogrodach i parkach może nie tylko pomóc owadom, ale i rozszerzyć ich zakres gatunkowy.

Wśród rekomendowanych przez badaczy roślin najbardziej uniwersalna jest lebiodka pospolita - oregano, bo przyciąga pszczoły miodne, trzmiele, motyle, muchówki i inne gatunki pszczół. Ogórecznik lekarski natomiast interesuje głównie pszczoły miodne. Lawenda i dalie z kolei są atrakcyjne dla trzmieli, a pszonaki - dla motyli. Wszystkie jednak przyciągały cały szereg owadów.

Najmniej atrakcyjne natomiast są dla owadów pelargonie - popularne rośliny np. w skrzynkach balkonowych.

"Nasza próba nie jest wyczerpująca - braliśmy pod uwagę zaledwie mały wycinek z tysięcy roślin, które można znaleźć w typowym sklepie ogrodniczym. Jednak i tak dowodzimy, że przyjazne owadom zapylającym rośliny to niskokosztowy sposób pomagania pszczołom, przynoszący obopólne korzyści. Atrakcyjne dla owadów rośliny są tanie, łatwe w uprawie i równie ładne jak te, które są dla nich mniej interesujące" - przekonuje autor badania prof. Francis Ratnieks, dodając, że pochodzenie roślin nie ma znaczenia, bo przecież np. nektar to po prostu mieszanina wody i cukru. "Lawenda pochodzi z obszaru Morza Śródziemnego, natomiast dalie z Meksyku" - przypomniał. (PAP)