29.03.2024
31.01.2014 aktualizacja 31.01.2014

Naukowcy odkryli, że na terenie Polski żyły jaguary i lamparty

Analiza wykopalisk z Jaskini Biśnik (Śląskie) pozwoliła paleozoologom z Uniwersytetu Wrocławskiego na udowodnienie, że na terenie Polski żyły jaguary, lamparty i lwy plejstoceńskie. Szczątki jaguarów i lampartów odnaleziono tam po raz pierwszy w historii.

Jak powiedział PAP w czwartek dr Adrian Marciszak z Zakładu Paleozoologii Uniwersytetu Wrocławskiego, odkrycie śladów bytności lamparta i jaguara na terenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej udowadnia, że fauna i flora na terenach Polski była bogatsza niż wcześniej sądzono.

„Pokutowało przekonanie, że ten obszar z powodu klimatu jest białą plamą. Tymczasem są dowody, że na terenie na północ od Karpat było bogate życie. Jaguar mógł przybyć tutaj ok. 2 mln lat temu z Afryki i Azji. Lamparty i lwy plejstoceńskie żyły później ok. 600 tysięcy lat temu” - dodał Marciszak.

Naukowiec podkreślił, że jaguar ważył ok. 150-200 kg i przypominał osobniki obecnie żyjące m.in. w Ameryce Centralnej i Południowej. Zdaniem paleozoologa pojawienie się lwa plejstoceńskiego, drapieżnika o wadze ok.350-500 kg przyczyniło się do wymarcia jaguara.

„Ślady lwów plejstoceńskich znajdowano już wcześniej, natomiast odkrycie szczątków jaguara i lamparta wymagało potwierdzenia i porównania zebranego materiału archeologicznego z eksponatami w innych muzeach. Teraz mamy już pewność, że oba drapieżniki też tutaj żyły” - powiedział Marciszak.

Wykopaliska archeologiczne w Jaskini Biśnik prowadzone są od 1991 r. pod kierunkiem prof. Krzysztofa Cyrka z Instytutu Archeologii Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Dostarczyły niezwykle bogatego materiału archeologicznego i paleontologicznego, dokumentującego historię człowieka na tle przemian przyrodniczych w ostatnich 350-300 tysiącach lat.

Analiza szczątków prowadzona przez pracowników Zakładu Paleozoologii Uniwersytetu Wrocławskiego (dr Adrian Marciszak, dr Paweł Socha, dr Krzysztof Stefaniak, wcześniej również prof. Teresa Wiszniowska) pozwoliły na zidentyfikowanie tam ponad 100 gatunków ssaków.

ros/ ula/