28.11.2020
24.10.2014 aktualizacja 24.10.2014

Waleczny roślinożerny dinozaur

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Roślinożerne stegozaury wcale nie były ociężałymi fajtłapami. Potrafiły za pomocą skutecznego ciosu obronić się przed drapieżnym allozaurem – poinformowano na stronie internetowej „Geological Society of America”.

Stegozaury były czworonożnymi, roślinożernymi dinozaurami, sprawiającymi wrażenie raczej ociężałych. Okazuje się jednak, że potrafiły być groźne w walce z niebezpiecznym drapieżnikiem, jakim był allozaur.

Paleontolodzy odkryli fragment szkieletu allozaura ze śladami po uderzeniu. Z analizy obrażeń wynika, że uszkodzenie kości łonowej zostało najprawdopodobniej spowodowane kolcem znajdującym się na końcu ogona stegozaura.

Podobne obrażenia spotyka się u kowbojów i koni biorących udział w rodeo z udziałem byków o długich rogach. Stegozaur musiał podejść pod allozaura i uderzyć go od dołu. Zdaniem naukowców, cios, który wymagał sporo zręczności, przyniósł drapieżnikowi śmierć.

„Rozległa infekcja wyżarła obszar kości o rozmiarach piłki bejsbolowej” – opisuje paleontolog, Robert Bakker z Houston Museum of Natural Science (USA). Jak dodaje, prawdopodobnie infekcja zaatakowała tkanki miękkie – mięśnie oraz narządy wewnętrzne – i w rezultacie pozbawiła allozaura życia. Ponieważ brak jakiejkolwiek oznaki regeneracji, można domyślać się, że allozaur zmarł wskutek infekcji.(PAP)