25.04.2024
11.03.2015 aktualizacja 11.03.2015

Groźny grzyb atakujący płazy bywa niegroźny

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Śmiertelnie groźny grzyb, wyniszczający płazy na całym świecie, może współegzystować z tymi organizmami nie wyrządzając im szkody. To zjawisko zaobserwowano w dwóch miejscach na Ziemi – informuje strona internetowa San Francisco State University.

Śmiertelnie groźny grzyb pasożytniczy Batrachochytrium dendrobatidis, który spowodował wyginięcie ponad 200 gatunków płazów na całym świecie, przynajmniej od lat 80. XIX w. koegzystował z płazami, nie czyniąc im szkody.

Wykazały to dwa badania dotyczące terenów Korei Pd. i stanu Illinois (USA). W Korei obecność grzyba u płazów datowano na początek XX w., w Illinois – na końcówkę XIX w. Wyniki badań opublikowano na łamach pism „PLOS ONE” oraz „Biological Conservation”.

„Elementem zrozumienia choroby jest zrozumienie dynamiki pomiędzy organizmem gospodarza a patogenem” - wyjaśnia współautor badań, Vance Vredenburg z San Francisco State University. Zajmuje się on badaniem patogennego grzyba od ponad dekady.

Naukowcy badali próbki DNA pobrane od ponad 1200 okazów płazów, znajdujących się w muzeach historii naturalnej. Część okazów pochodziła z lat 1888-2004. Badacze odnotowali rozprzestrzenienie się grzyba na początku XX w. w górach Sierra Nevada i Andach. Patogen przenosić się może w wyniku przewożenia przez ludzi płazów, które są nosicielami grzyba.

Jak dodaje Vredenburg, obserwacja takich płazów, jak te w Illinois czy Korei, może pomóc w zrozumieniu, jak udało im się przetrwać mimo obecności grzyba. Dzięki temu tę wiedzę może uda się zastosować w innych częściach globu, gdzie następuje masowe wymieranie płazów.

Zachowanie się grzyba zależy od miejsca na świecie. Może to być kluczowa informacja dla biologów, którzy badają rozprzestrzenianie się patogenu. Następnym etapem badań będzie poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki decydują o tym, że płazy z Illinois i Korei koegzystują z pasożytem. (PAP)