20.04.2024
23.10.2015 aktualizacja 23.10.2015

W Zielonej Górze otwarto Planetarium "Wenus"

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Unikatowa konstrukcja widowni z 10-metrową opuszczaną kopułą do pokazów nieba i projekcji filmów w technologii fulldome z różnych dziedzin nauki i sztuki, ekspozycje popularnonaukowe – to niektóre z propozycji otwartego w czwartek w Zielonej Górze Planetarium „Wenus”.

Planetarium jest częścią funkcjonującego w Zielonej Górze Centrum Nauki Keplera. Drugim z jego elementów jest niedawno oddane do użytku Centrum Przyrodnicze w odnowionych budynkach pofabrycznych.

Ideą utworzenia Centrum jest popularyzacja nauki, nie tylko wśród mieszkańców miasta, ale i regionu. Jest to pionierski projekt na Ziemi Lubuskiej - poinformował PAP kierownik Centrum Nauki Keplera Dariusz Madaj.

Podobnie jak w przypadku Centrum Przyrodniczego, także planetarium zostało stworzone na bazie istniejącego budynku – w tym przypadku nieczynnego od wielu lat kina \"Wenus” przy ul. Sikorskiego 10, które wybudowano w latach 60. minionego wieku.

Jak zapewnił Madaj, goście planetarium nie będą mogli narzekać na nudę.

W skład kompleksu wchodzi kilka części: Laboratorium Optyczne „Jaskinia Światła” (kondygnacja podziemna) składające się m.in. z ośmiu interaktywnych stanowisk, na których prezentowane są zjawiska, których głównym bohaterem jest właśnie światło.

Na parterze w foyer znajduje się ekspozycja astronomiczna poświęcona Układowi Słonecznemu. Tutaj też, w specjalnie wydzielonej strefie znajdziemy system do projekcji multimedialnych na ekranie sferycznym kuli oraz ekspozycję poświęconą meteorytom, a także słynnemu astronomowi - Janowi Keplerowi – patronowi centrum.

Na antresoli znalazła miejsce multimedialna pracownia komputerowa – Centrum Lotów Kosmicznych, składająca się ze stanowisk dla 30 uczestników zajęć i stanowiska dla prowadzącego.

„Wystawy–ekspozycje, mają charakter edukacyjny oraz popularnonaukowy i są adresowane do zwiedzających począwszy od piątego roku życia. Wszystkie stanowiska wystawy, z wyłączeniem Centrum Lotów Kosmicznych, mają charakter samoobsługowy, co pozwala zwiedzającym na zapoznanie się z prezentowanym zjawiskiem i przeprowadzenie zaplanowanych doświadczeń we własnym zakresie, bez udziału przewodnika lub animatora” - wyjaśnił Madaj.

Dodał, że część wystaw nawiązuje do historii regionu lubuskiego. Wśród zgromadzonych meteorytów można zobaczyć fragmenty słynnego meteorytu z Wilkanowa, który spadł tam w 1841 r. oraz zapoznać się z historią obserwacji astronomicznych w Zielonej Górze, w tym związaną z ufundowaniem teleskopu i budową tzw. Wieży Braniborskiej przeznaczonej do obserwacji astronomicznych.

„Meteoryt z Wilkanowa jest chondrytem – obiektem starszym, niż Słońce i planety Układu Słonecznego. Stanowiska zawierają również informacje o mieszkającym w latach 1628 – 1630, w pobliskim Żaganiu, patronie Centrum - Janie Keplerze” - dodał Madaj.

Widownia sali planetaryjnej obiektu posiada 375 miejsc, przy czym 93 z nich znajduje się bezpośrednio pod kopułą projekcyjną. Centrum jest przyjazne dla niepełnosprawnych. Część stanowisk oferuje krótkie komunikaty głosowe w j. polskim, dla osób niewidomych lub niedowidzących prezentujące dane miejsce. W kompleksie działa kawiarnia „Wenus Cafe”.

Planetarium będzie otwarte od wtorku do piątku od godz. 8:30 do 20:00, a w soboty, niedziele i w święta od 10:30 do 20:00. Ceny biletów kształtują się od 5 do 12 zł. Przewidziane są specjalne oferty dla grup zorganizowanych oraz wycieczek szkolnych.

Seanse trwają ok. 20 – 45 minut, część z nich będzie wyświetlana w technologii 3D. Filmy będą w języku polskim, jednakże w przypadku niektórych istnieje możliwość wypożyczenia zestawu tłumaczeniowego na j. angielski i niemiecki.

Centrum Nauki Keplera – Planetarium Wenus powstało dzięki pieniądzom z UE. Całkowity koszt inwestycji to 25,9 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach środków unijnych to 17,9 mln. Pozostałe środki zapewniło miasto Zielona Góra.

Planetarium i Centrum Przyrodnicze tworzące wspólnie Centrum Nauki Keplera to miejska instytucja działająca w strukturach Zielonogórskiego Ośrodka Kultury.

mmd/ pz/