20.04.2024
09.01.2016 aktualizacja 09.01.2016

Przewlekły stres zakłóca spalanie tkanki tłuszczowej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przewlekły stres pobudza produkcję białka, które zakłóca metabolizm tkanki tłuszczowej – wynika z badań, które publikuje pismo „Biochimica et Biophysica Acta - Molecular and Cell Biology of Lipids”.

Może to sprawiać, że osobom żyjącym w ciągłym stresie trudno jest schudnąć, spekulują autorzy pracy.

Naukowcy z University of Florida Health w Gainesville we współpracy z kolegami z Chin doszli do takich wniosków prowadząc badania na mysich komórkach tkanki tłuszczowej i komórkach beta trzustki oraz ludzkich hepatocytach (komórki wątroby), a także na myszach.

Jak zaobserwowali, pod wpływem długotrwałego stresu (spowodowanego niedoborem aminokwasów w pożywce) w hodowanych komórkach rósł poziom białka o nazwie betatrofina. Okazało się ponadto, że białko to hamuje produkcję enzymu (tzw. adipocytarnej lipazy triacyloglicerolowej), który bierze udział w metabolizmie tłuszczu zmagazynowanego w organizmie. Również u myszy stres wiązał się ze wzrostem poziomu betatrofiny oraz ze spowolnieniem metabolizmu tkanki tłuszczowej.

Zdaniem głównej autorki badań, Li-Jun Yang, wyniki te wskazują, że betatrofina jest produkowana w odpowiedzi na stres i redukuje procesy spalania (tzw. lipolizy) zmagazynowanego tłuszczu. To może wyjaśniać, dlaczego osoby nieustannie zestresowane mogą mieć skłonność do tycia, bądź problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

Choć krótkotrwały łagodny stres może pomóc ludziom efektywniej działać i pokonywać trudności, stres długotrwały na różne sposoby szkodzi zdrowiu, przypomina badaczka. Fakt, że spowalnia on metabolizm tłuszczu w organizmie, jest – jej zdaniem - kolejną przyczyną, dla której najlepiej rozładowywać stresujące sytuacje i żyć w sposób bardziej zrównoważony.

Autorzy pracy podkreślają zarazem, że w przyszłości konieczne jest zweryfikowanie roli betatrofiny w metabolizmie tkanki tłuszczowej u ludzi.

Betatrofina jest produkowana głównie w wątrobie i tkance tłuszczowej. Odkrycie jej kilka lat temu rozbudziło nadzieje na stworzenie nowego skutecznego leku przeciw cukrzycy. Badania wskazywały bowiem, że pobudza ona powstawanie komórek beta trzustki, wytwarzających insulinę. Jednak późniejsze doświadczenia nie potwierdziły tego. (PAP)