Ministerstwo Edukacji i Nauki

04.08.2021
PL EN
08.01.2016 aktualizacja 08.01.2016

Tunel aerodynamiczny PK służy także sportowcom

Polski narciarz Jędrzej Dobrowolski podczas testów w tunelu aerodynamicznym Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej. Fot. PAP/ Jacek Bednarczyk 07.01.2016 Polski narciarz Jędrzej Dobrowolski podczas testów w tunelu aerodynamicznym Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej. Fot. PAP/ Jacek Bednarczyk 07.01.2016

Tunel aerodynamiczny Politechniki Krakowskiej, który na co dzień służy do badania obiektów budowlanych i konstrukcyjnych, wykorzystują także sportowcy bijący rekordy prędkości.

W tunelu przygotowania do nowego sezonu kończy właśnie Jędrzej Dobrowolski i Michał Pawlikowski. Obaj sportowcy Mazda Sky Speed Team biją rekordy prędkości. Dobrowolski – w zjeździe narciarskim, a Pawlikowski – w szybkości zjazdu na snowboardzie.

Jak poinformowała Politechnika Krakowska, Dobrowolski jest pierwszym człowiekiem, który poddał się testom w tunelu aerodynamicznym PK. Na co dzień miejsce to służy do testowania obiektów budowlanych i konstrukcyjnych (m.in. wysokich budynków, mostów, stadionów, hal sportowych), narażonych na oddziaływanie wiatru.

Testy rozpoczęły się na prośbę Michała Pawlikowskiego. Dla naukowców z PK współpraca ze sportowcami była interesującym wyzwaniem. Na jej potrzeby w laboratorium aerodynamicznym trzeba było przygotować specjalne stanowiska badawcze i tor pomiarowy. „Celem badań był pomiar siły oporu aerodynamicznego narciarza i snowboardzisty, tak aby maksymalnie zmniejszyć współczynnik oporu dynamicznego podczas zjazdu. Chodziło o znalezienie optymalnej pozycji zjazdowej, przy której siła oporu działająca na ciało sportowców jest możliwie najmniejsza” – powiedział kierownik zespołu badawczego PK prof. Andrzej Flaga.

Naukowcy badali nie tylko pozycję narciarza w czasie zjazdu (rozstaw nóg, ułożenie kręgosłupa, położenie rąk) ale też to, w jaki sposób sprzęt (kombinezon, kask, kijki) wpływają na prędkość zjazdu.

„Dzięki naszym badaniom udało się wskazać takie pozycje i ulepszenia w sprzęcie sportowców, przy których siła oporu aerodynamicznego znacząco spada. W przypadku Jędrzeja Dobrowolskiego zaproponowane przez nas modyfikacje mogłyby zredukować siłę oporu podczas zjazdu aż o 20 proc. To bardzo dobry wynik, który daje narciarzowi możliwość dalszego poprawiania rekordu prędkości” – powiedział Piotr Krajewski z zespołu badawczego PK.

Badania, które trwały na Politechnice Krakowskiej od sierpnia, mają charakter wstępny. O tym, czy sprawdzą się na narciarskich stokach, sportowcy i naukowcy przekonają się podczas rozpoczynającego się sezonu Speed Ski.Jędrzej Dobrowolski będzie próbował wówczas (marzec/kwiecień) – podczas zawodów we francuskim Vars - pobić swój rekord (242,261 km/h) i zbliżyć się do rekordu świata (Simone Origone - 252,632 km/h).

„Dzięki tunelowi dowiedziałem się mnóstwa ciekawych rzeczy. Teraz muszę to tylko, i aż, przełożyć na stok. Wiem, co mogę poprawiać i jestem świadom tego, że mogę pojechać szybciej” – powiedział Dobrowolski.

Z testów w tunelu, który zajmuje połowę budynku Laboratorium Inżynierii Wiatrowej PK, zadowolony jest również Michał Pawlikowski. Jak przyznał, będzie próbował pobić swój rekord o 20-30 proc. Pawlikowski ustanowił rok temu pierwszy rekord Polski w prędkości zjazdu na snowboardzie, osiągając 101,76 km/h.

Po zawodach w Vars naukowcy chcieliby kontynuować współpracę ze sportowcami.

PAP - Nauka w Polsce

bko/ krf/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2021