Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
11.03.2016 aktualizacja 11.03.2016

AlphaGo gra w go lepiej od człowieka

Fot. PAP/EPA/ YONHAP 10.03.2016 Fot. PAP/EPA/ YONHAP 10.03.2016

Komputerowy program AlphaGo już dwa razy z rzędu wygrał z Koreańczykiem Lee Sedolem - arcymistrzem w starochińskiej grze planszowej go. Złożony z pięciu partii pojedynek odbywa się w Seulu, stolicy Korei Południowej.

Następne partie zaplanowano na 12, 13 i 15 marca. Będą transmitowane na żywo przez kanał DeepMind YouTube, a także azjatyckie telewizje, w tym koreańską, chińską i japońską. Pierwszą partię oglądało na żywo 95 tys. osób.

Lee Sedol od 10 lat uznawany jest za najlepszego gracza w go na świecie. Wcześniej żaden program komputerowy nie zdołał pokonać profesjonalnego gracza, który ma w go dziewiąty dan (stopień).

Gra w go uważana jest za największe wyzwanie dla sztucznej inteligencji. Wymaga kreatywności, a liczba możliwych kombinacji ustawień kamieni na planszy może przekraczać liczbę atomów we Wszechświecie. „Jeżeli szachy są królową gier, to go z pewnością jest ich cesarzem" - powiedział amerykański inżynier, matematyk, szachista i mistrz gry w go Edward Lasker.

Go to starochińska gra planszowa popularna również w Korei i Japonii. Według podania wymyślił ją cesarz Yao (2357-2255 p.n.e.), aby kształcić umysł syna, Dan Zhu.

Grę rozgrywa dwóch graczy na kwadratowej planszy przeciętej 19 liniami pionowymi i 19 poziomymi, tworzącymi 361 przecięć. Gracze kładą na przemian czarne i białe kamienie na przecięciu linii (jako pierwszy wykonuje ruch grający czarnymi). Celem gry jest otoczenie własnymi kamieniami, na pustej początkowo planszy, terytorium większego niż terytorium przeciwnika. Raz postawionych na planszy kamieni nie przesuwa się, ale mogą zostać zbite przez przeciwnika.

W przypadku go możliwa jest gra z wyrównaniem, pozwalająca słabszym graczom na rywalizację z silniejszymi (grający czarnymi słabszy gracz ustawia kamienie przed pierwszym ruchem przeciwnika w liczbie wynikającej z różnicy siły gry).

AlphaGo to program oparty na stworzonej przez Google sztucznej inteligencji DeepMind, która znalazła zastosowanie również w takich dziedzinach jak diagnostyka medyczna. Program wykorzystuje między innymi sieci neuronowe naśladujące grę mistrzów go i doskonalące swoje działanie poprzez rozgrywanie partii przeciwko sobie. AlphaGo wygrał ponad 99 proc. partii przeciwko innym wiodącym programom do gry w go. Był też pierwszym programem który pokonał bez korzystania z handicapu profesjonalnego gracza w go (w październiku 2015 wygrał 5 do zera z trzykrotnym mistrzem Europy, Fan Hui, który ma drugi dan w go).(PAP)

pmw/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024