28.03.2024
10.05.2016 aktualizacja 10.05.2016

Wielkie święto ptasich migrantów - w weekend na Helu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wycieczki ornitologiczne, warsztaty przyrodnicze, gry terenowe czy prelekcje zaplanowano dla uczestników Pikniku Naukowego, organizowanego z okazji Światowego Dnia Ptaków Wędrownych. Impreza odbędzie się w Kuźnicy na Helu w najbliższy weekend.

Informację o imprezie przekazał PAP organizator, Fundacja Akcja Bałtycka.

Światowy Dzień Ptaków Wędrownych (World Migratory Bird Day, www.worldmigratorybirdday.org) został zainicjowany w 2006 r. przez Program Środowiskowy Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNEP) w ramach porozumienia o ochronie afrykańsko-euroazjatyckich wędrownych ptaków wodnych (ang. African-Eurasian Waterbird Agreement, AEWA) i konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt (ang. Convention on Migratory Species, CMS).

W ten dzień co roku odbywa się jednocześnie kampania uświadamiająca potrzebę ochrony ptaków wędrownych i ich siedlisk. Przy tej okazji na całym świecie organizowane są imprezy publiczne, w trakcie których popularyzowana jest wiedza na temat ptasich migracji - i potrzeba ich ochrony.

Na datę Światowego Dnia Ptaków Wędrownych wybrano 10 maja. Fundacja Akcja Bałtycka zaprasza na obchody tego święta od 2014 r., organizując Piknik Naukowy.

W tym roku piknik odbędzie się w sobotę i niedzielę (14-15 maja) na plaży w Kużnicy, przy wejściu nr 29.

Powstanie tam miasteczko namiotowe, na którym swoje stoiska edukacyjne przygotują: Akcja Bałtycka, Nadmorski Park Krajobrazowy i Błękitna Szkoła, WWF Polska, Trójmiejska Grupa Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, Stowarzyszenie Ochrony Sów, Stacja Ornitologiczna Muzeum i Instytut Zoologii Polskiej Akademii Nauk, Grupa Badawcza Ptaków Wodnych Kuling, Pomorski Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Ptaków i Drobnych Ssaków "Ostoja" oraz Słowiński Park Narodowy.

Wśród atrakcji nie zabraknie również propozycji dla najmłodszych - zapewniają organizatorzy. Naukowe Koło Ornitologiczne Kos Uniwersytetu Gdańskiego poprowadzi Kącik Malucha, w który na dzieci czekają zabawy plastyczne. Dużą atrakcją jest bogata oferta wycieczek, warsztatów oraz gier terenowych.

Warsztaty astronomicznie poprowadzi prof. Aleksander Szwarzenberg-Czerny z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN. Podczas warsztatów ornitologicznych uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się, jaką dietę ma sowa, nauczyć rozpoznawania piór czy samodzielnie zrobić budkę lęgową.

Na odwiedzających czekają również warsztaty plastyczne poświęcone ptakom. Ponadto podczas Pikniku odbędzie się kiermasz rękodzieła przyrodniczego. Natomiast w punkcie Informacji Turystycznej w Kużnicy odbędą się prelekcje i pokazy slajdów (w sobotę, godz. 16-18:00).

Światowy Dzień Ptaków Wędrownych 2016 realizowany jest w ramach projektu "Znaczenie Pomorza Gdańskiego dla ptaków wędrownych" dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

zan/