18.04.2024
28.04.2017 aktualizacja 28.04.2017

W końcu wiemy, skąd wzięli się hobbici z wyspy Flores

Na podstawie szeroko zakrojonych badań anatomicznych naukowcy ustalili, skąd na indonezyjskiej wyspie Flores wzięli się prehistoryczni „hobbici”. Wyniki badań zostały zaprezentowane na łamach „Journal of Human Evolution”.

Kiedy w 2003 r. na indonezyjskiej wyspie Flores odkryto kości karłowatych, archaicznych ludzi, w świecie naukowym zawrzało. Naukowcy zaczęli się zastanawiać się, kim byli tajemniczy „hobbici”, jak dostali się na wyspę, czy ich karłowatość była wynikiem choroby, czy może naturalnym procesem przystosowywania się gatunku do życia na wyspie o ograniczonych zasobach.

Co ciekawe, „hobbici” - jak ich popularnie nazwano - zamieszkiwali wyspę jeszcze kilkadziesiąt tysięcy lat temu.

Spekulowano, że hobbici z Flores mogą być karłowatą formą Homo erectus, archaicznego gatunku z rodzaju Homo, którego kości znaleziono na Jawie, w Indonezji.

Jadnak najnowsze, zakrojone na szeroką skalę badania porównawcze kości archaicznych ludzi sugerują coś innego. Według nich Homo floresiensis pochodziłby bezpośrednio z Afryki i był najprawdopodobniej siostrzanym gatunkiem w stosunku do Homo habilis, jednego z najstarszych gatunków z rodzaju Homo, znanego z Afryki sprzed 1.75 mln lat.

„Analizy dowodzą, że Homo floresiensis był siostrzanym gatunkiem Homo habilis, co oznacza, że oba miały wspólnego przodka” - wyjaśnia szefowa badań, dr Debbie Argue z Australian National University.

Spośród wielu cech anatomicznych, które wzięto pod uwagę, analizowano również budowę czaszki. Okazuje się, że H. floresiensis miał bardziej archaiczną budowę żuchwy niż Homo erectus, który miał rzekomo być jego przodkiem.

Jak dodaje Argue, możliwe, że Homo floresiensis wyewoluował w Afryce, a następnie migrował do Azji, albo że jego przodek migrował do Azji i wyewoluował w H. floresiensis.( PAP)