20.04.2024
09.06.2017 aktualizacja 09.06.2017

Ludzie pojawili się 100 tys. lat wcześniej niż dotychczas sądzono

Nasz gatunek jest starszy o co najmniej 100 tys. lat. Świadczy o tym odkrycie szczątków Homo sapiens w Maroku datowanej na 300 tys. lat – donoszą naukowcy na łamach tygodnika „Nature”.

Dotąd uważano, że nasz gatunek wyewoluował we wschodniej Afryce, nazywanej kolebką ludzkości, ok. 200 tys. lat temu. Najnowsze odkrycie dowodzi, że ten obraz już jest nieaktualny.

Szczątki pięciu wczesnych przedstawicieli Homo sapiens odkryto w Afryce Północnej. Datowano je za pomocą zaawansowanych technologii na ok. 300-350 tys. lat. Oznacza to, że nasz gatunek jest dużo starszy, i że ewoluował wolniej na dużo większej części kontynentu afrykańskiego.

Odkrycia szczątków Homo sapiens dokonano na stanowisku Jebel Irhoud w Maroku. Wśród szczątków kostnych są czaszki, zęby i kości długie. Jak podkreślają naukowcy, czaszki są niemal takie same, jak u ludzi żyjących obecnie.

Co ciekawe, naukowcy odkryli, że ci wcześni ludzi nie tylko wyglądali jak Homo sapiens. Potrafili również posługiwać się kamiennymi narzędziami i rozniecać ogień.

Jak podkreśla współautor badań, Jean-Jacques Hublin z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka w Lipsku, odkrycie należy do kategorii tych, w wyniku których podręczniki należy napisać na nowo.(PAP)