19.04.2024
30.09.2016 aktualizacja 30.09.2016

Głowa do góry! Badaj chmury!

Od 1 do 15 października potrwa eksperyment, w którym pomóc może każdy użytkownik smartfona. W tym czasie można będzie obserwować zachmurzenie i dzielić się z klimatologami wynikami swoich badań za pośrednictwem aplikacji Globe Observer - poinformowało Centrum Nauki Kopernik.

Chmury są bardzo zmienne, a przewidywanie ich ewolucji to wyzwanie dla klimatologów. Wykonywane z powierzchni Ziemi obserwacje tysięcy internautów naukowcy porównają z danymi otrzymanymi z satelitów. W ten sposób powstać ma globalna mapa zachmurzenia.

Wszyscy, którzy chcą wziąć udział w tym eksperymencie, powinni pobrać aplikację Globe Observer http://observer.globe.gov/  na smartfon i postępować zgodnie z instrukcją.

GLOBE i NASA użyją zebranych przez nas danych do stworzenia animacji, prezentującej zachmurzenie na świecie. Efekt działań zobaczyć będzie można 10 listopada w Międzynarodowy Dzień Centrów i Muzeów Nauki.

Więcej o eksperymencie: http://www.iscsmd.org/experiment/