19.04.2024
04.06.2019 aktualizacja 04.06.2019

Prof. Grzegorz Węgrzyn przewodniczącym Rady Doskonałości Naukowej

Na zdjęciu prof. Grzegorz Węgrzyn. Fot. PAP/Adam Warżawa  03.04.2015 Na zdjęciu prof. Grzegorz Węgrzyn. Fot. PAP/Adam Warżawa 03.04.2015

Prof. Grzegorz Węgrzyn z Uniwersytetu Gdańskiego został powołany przez ministra nauki Jarosława Gowina na stanowisko przewodniczącego Rady Doskonałości Naukowej - poinformował resort nauki.

Rada Doskonałości Naukowej to nowy organ, wprowadzony przez Konstytucję dla Nauki (obowiązującą od października, nową ustawę o szkolnictwie wyższym i nauce) i działający na rzecz rozwoju kadry naukowej. Dba o najwyższe standardy jakości działalności naukowej wymagane do uzyskania stopni naukowych, stopni w zakresie sztuki i tytułu profesora. Docelowo RDN zastąpi Centralną Komisję ds. Stopni i Tytułów w zakresie nadzoru nad indywidualnymi postępowaniami awansowymi.

Pierwsza kadencja RDN zaczęła się 1 czerwca i będzie trwała do końca 2023 roku. "Rozpoczęcie działalności przez Radę Doskonałości Naukowej jest kolejnym ważnym etapem wdrażania Konstytucji dla Nauki, która obejmuje reformę systemu awansu naukowego" - zaznacza w prasowym komunikacie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Skład RDN ustalany był w ramach wyborów, w których mogły wziąć udział wszystkie osoby posiadające stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora. Naukowców, którzy posiadali uprawnienia do głosowania i którzy znaleźli się na liście wyborczej, było ponad 28 tysięcy. Ponad 18 tys. z nich wzięło udział w wyborach. W Radzie Doskonałości Naukowej zasiądzie 141 osób.

Profesor Grzegorz Węgrzyn urodził się w 1963 roku w Gdańsku. Od 1999 r. jest zatrudniony w Katedrze Biologii Molekularnej Uniwersytetu Gdańskiego na stanowisku profesora zwyczajnego. Obecnie jest kierownikiem tej katedry. W latach 2002–2008 pełnił funkcję dziekana Wydziału Biologii, Geografii i Oceanologii UG, a w latach 2008–2016 był prorektorem ds. nauki na Uniwersytecie Gdańskim.

Profesor Węgrzyn kierował zespołem naukowców, który opracował pierwszą skuteczną metodę leczenia choroby Sanfilippo, pozwalającą na zatrzymanie wyniszczających procesów chorobowych. Zainteresowania badawcze profesora to mechanizmy replikacji DNA plazmidów i bakteriofagów, regulacja ekspresji genów w komórkach bakteryjnych oraz zastosowanie elektrycznych bio-chipów.

Jest laureatem wielu nagród naukowych.

ekr/