18.04.2024
29.09.2020 aktualizacja 29.09.2020

Rogaty zarodek dinozaura

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zarodki roślinożernych dinozaurów wyposażone były w niewielki róg na głowie, który być może służył do wydobywania się z jaja – informują naukowcy na łamach pisma „Current Biology”.

Zarodki czworonożnych, roślinożernych zauropodów miały na czole róg, podobny nieco do rogu nosorożca. Naukowcy zbadali jajo dinozaura, w którego wnętrzu znajduje się skamieniałość zarodka. Znalezisko pochodzi sprzed 80 mln lat, a zostało odkryte w Patagonii.

Zauropody były ogromnymi, czworonożnymi „wegezaurami”. Stały się szeroko znane dzięki pierwszej części filmu Park Jurajski, gdzie występują jako łagodne olbrzymy.

Zdaniem naukowców z międzynarodowego zespołu, którzy badali znalezisko, jest to najlepiej zachowana czaszka spośród wszystkich tytanozaurów, grupy, obejmującej czworonożne, długoszyje dinozaury, największe zwierzęta, jakie chodziły po ziemi. Mimo gigantycznych rozmiarów dorosłych osobników czaszka małego zauropoda ma zaledwie kilka cm długości.

Wystający z czaszki róg służył najprawdopodobniej do wydostania się młodego z jaja.

Tym razem naukowcy wydobyli skamieniały zarodek poprzez ostrożne rozpuszczenie skorupki jaja w roztworze kwasu. Następnie wykonano superczułe prześwietlenie zarodka za pomocą synchrotronu znajdującego się w Grenoble (Francja).

Więcej tutaj. (PAP)