25.04.2024
13.01.2021 aktualizacja 13.01.2021

Biotyna ważna dla zachowania sprawności umysłu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niedobór biotyny może przyczyniać się do zmian neurodegeneracyjnych w mózgu – wynika z badań opublikowanych w piśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Biotyna jest ważna jest nie tylko dla zachowania dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci, ale także dla zdrowia mózgu. Może ona chronić przed rozwojem otępienia czołowo-skroniowego, choroby neurodegeneracyjnej zaliczającej się do tzw. tauopatii (zaburzeń spowodowanych nieprawidłowym działaniem białka tau). Do tauopatii zalicza się także chorobę Alzheimera.

Naukowcy z Harvard Medical School w Bostonie badali wpływ biotyny na demencję u muszek owocowych, które zostały genetycznie zmodyfikowane tak, aby rozwinęły się u nich tauopatie przypominające te, które występują w mózgu człowieka.

Mechanizm działania biotyny związany jest z genem BTND kodującym biotynidazę (biotynę związaną z grupą aminową lizyny). Gdy funkcjonowanie tego genu u muszek było upośledzone, ich otępienie się nasilało. Co więcej, następowała deformacja mitochondriów, które stanowią centra energetyczne komórek. Szkodliwy wpływ defektu genetycznego udało się jednak zniwelować po podaniu owadom biotyny.

„Te wyniku wskazują, że biotyna może być brana pod uwagę jako środek zapobiegający zmianom neurodegeneracyjnym w mózgu, które towarzyszą tauopatiom” – piszą autorzy (DOI: 10.1073/pnas.1922392117). (PAP)