Aktywny kontakt z muzyką rozwija mózg rocznego dziecka

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Interaktywne zajęcia muzyczne mogą korzystnie wpłynąć na rozwój mózgu maluchów zanim jeszcze zaczną one mówić i chodzić - twierdzą naukowcy, których wnioski przytoczone zostały w piśmie "Developmental Science".

Dwunastomiesięczne dzieci, które uczestniczyły w takich zajęciach wraz z rodzicami, częściej się uśmiechały, sprawniej komunikowały z otoczeniem oraz były bardziej wyczulone na bodźce muzyczne.

Swoje badania naukowcy z Uniwersytetu McMaster prowadzili wśród dzieci i rodziców, którzy przez sześć miesięcy raz w tygodniu uczęszczali na jedne z dwóch rodzajów zajęć muzycznych. Pierwsze polegały na interaktywnym tworzeniu muzyki oraz uczeniu się krótkich kawałków kołysanek i rymowanek, a także wspólnym graniu na instrumentach perkusyjnych. Podczas drugich zajęć maluchy bawiły się z rodzicami przy różnych stanowiskach z zabawkami przy jednoczesnym słuchaniu utworów z popularnej serii "Baby Einstein".

Gdy naukowcy porównali później reakcje mózgów dzieci z obu grup zauważyli, że maluchy z aktywnej grupy szybciej i częściej reagowały na dźwięki muzyczne w porównaniu z grupą, której kontakt z muzyką był bierny.

"Dzieci, które brały udział w interaktywnych zajęciach wcześniej wykazywały wrażliwość na cechy dźwięku - mówi autorka badań Laurel Trainor. - Preferowały na przykład wersję utworu fortepianowego, który utrzymywał się w tonacji, nad wersję, która zawierała dźwięki poza tonacją. Nie zaobserwowaliśmy tego u dzieci, które podczas zajęć były bierne".

Większą niespodzianką okazały się jednak różnice niezwiązane z muzyką. Dzieci z aktywnej grupy stały się bardziej komunikatywne (co przejawiało się m.in. w machaniu przy pożegnaniach czy wskazywaniu przedmiotów znajdujących się poza zasięgiem). Ponadto maluchy częściej się uśmiechały, łatwiej było je uspokoić oraz były mniej rozdrażnione, gdy znajdowały się w nowej dla siebie sytuacji lub gdy coś szło nie po ich myśli.

"Większość wcześniejszych badań związanych z ekspozycją na muzykę koncentrowała się na starszych dzieciach. Nasze wyniki sugerują, że mózg małego dziecka może być pod tym względem szczególnie plastyczny" - komentuje Trainor.

PAP - Nauka w Polsce

koc/ agt/  bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    CDC: do środowiska trafiło ponad 1 mld komarów GMO przeznaczonych do walki z malarią

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy znaleźli sposób na recykling betonu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera