Energooszczędne auta zbudowali studenci Politechniki Lubelskiej

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Bolid Elvic z napędem elektrycznym, który przejedzie 190 km na jednej kilowatogodzinie oraz samochód miejski Cetan, który spala jeden litr paliwa na 80 km, skonstruowali studenci Politechniki Lubelskiej. Zaprezentowali je w czwartek w Lublinie.

Samochody zbudowali studenci skupieni w kołach naukowych działających na wydziałach Mechanicznym oraz Elektroniki i Informatyki na Politechnice Lubelskiej. Ich pojazdy wzięły udział w 28. edycji prestiżowego konkursu studenckiego Shell Eco-Marathon, w maju, w Rotterdamie. Konkurs odbywa się co roku w różnych miejscach na świecie, a startują w nim zespoły studentów z uczelni całego świata, które konstruują pojazdy najbardziej wydajne pod względem energetycznym.

Zespół z Politechniki Lubelskiej, który zbudował bolid Elvic, w konkursowej kategorii „Prototype” zajął 17. pozycję na 23 pojazdy dopuszczone do konkursu. Natomiast Cetan w kategorii samochodów miejskich „Urban Concept” zajął 3. miejsce, a do rywalizacji w tej kategorii dopuszczono sześć pojazdów.

Elvic zasilany prądem elektrycznym może przejechać 190 km zużywając 1 kWh energii. Zasilany jest z akumulatora, którego pełne ładowanie trwa 2-3 godziny. Waży około 60 kg. Maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć to 50 km/h.

Studenci zapowiadają, że będą pracować na poprawą osiągów samochodu. „Będziemy próbowali zmniejszyć jego wagę do połowy, bo jest stanowczo za ciężki. Chcemy stworzyć też taki sterownik silnika, żeby poprawić wynik zużycia energii o co najmniej 30-40 procent” - powiedział menedżer projektu, student III roku Mechatroniki na Politechnice Lubelskiej Piotr Szlęzak.

Samochód Cetan - skonstruowany przez studentów Politechniki Lubelskiej z myślą o użytkowaniu w ruchu miejskim – ma zamontowany silnik diesla o pojemności 211 cm sześciennych. Auto waży 205 kg, ma moc 4,5 KM, a na 80 km spala jeden litr paliwa. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 80 km/h.

„Koncepcyjnie pracowaliśmy nad tym samochodem od października ubiegłego roku, a fizycznie pojazd został zbudowany w ciągu dwóch miesięcy” - powiedział menadżer projektu, student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Lubelskiej Michał Sapielak.

Konstruktorzy Cetana również będą dokonywać przeróbek i modyfikacji swojego pojazdu - planowane zmiany mają spowodować m.in. że samochód będzie szybszy i bardziej ekonomiczny jeśli chodzi o pobór energii.

Oba zespoły – liczące po kilkanaście osób – zapowiadają dalsze prace nad ulepszaniem swoich prototypów i mają nadzieję, że w przyszłym roku również wystartują w konkursie Shell Eco-Marathon.

PAP - Nauka w Polsce

ren/ ls/ tot/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Rys. Coolerheat/Łukasz Witanowski

    Naukowcy chcą produkować chłód z ciepła

  • Fot. Adobe Stock

    Polski eksperyment w kosmosie: test technologii przetwarzania danych na orbicie

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera