Morskie glony mogą pomóc w rekonwalescencji po udarze

Fot. Fotolia

Substancja produkowana przez niektóre glony wpływa na tworzenie się i plastyczność neuronów mózgowych - informują amerykańscy badacze na łamach "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Z najnowszych badań naukowców z Creighton University School of Medicine, University of North Carolina Wilmington i Scripps Institution of Oceanography wynika, że brewetoksyna-2 - związek chemiczny naturalnie wytwarzany przez niektóre glony morskie - stymuluje proces wzrostu aksonów i dendrytów w komórkach nerwowych mózgu i powstawanie nowych połączeń synaptycznych między neuronami u myszy.

Odkrycie daje nadzieję na powstanie metod leczniczych z zastosowaniem farmakologii, które pomogłyby spowodować powrót do właściwego funkcjonowania poznawczego osób po udarach, bądź poważnych uszkodzeniach mózgu. Tego typu leczenie nie było dotychczas możliwe.

"Rezultaty naszego badania sugerują, że związki chemiczne, takie jak brewetoksyna-2, mogą powodować wzrost plastyczności neuronów, potencjalnie prowadząc do powstania terapii naprawy neuronalnej dla rekonwalescentów po udarze - przekonuje Thomas F. Murray z Creighton School of Medicine. - Jeżeli wyniki znajdą wsparcie w następnych badaniach na zwierzętach, a później na ludziach, mogą mieć znaczący wpływ na stan, który na dzień dzisiejszy uznaje się za niewyleczalny".

Brewetoksyna jest zaliczana do neurotoksyn, które w dużym stężeniu mogą powodować podrażnienie układu oddechowego u ludzi i paraliż systemu nerwowego u ryb. Nagromadzenie glonów morskich produkujących tę substancję (bruzdnic) przyczynia się do powstawania charakterystycznych "czerwonych przypływów", obserwowanych na przykład u zachodnich wybrzeży Florydy. (PAP)