Przełowione ryby rozmieniają się na drobne

Zbyt intensywne odławianie największych sztuk sprawia, że ryb jest mniej i są mniejsze - informuje serwis "BBC News".

Naukowcy z walijskiego Bangor University współpracując z kolegami z University of East Anglia, University of the West Indies oraz niemieckim Instytutem Maxa Plancka wykazali, że odławianie największych osobników szybko zmienia pulę genową pozostałej populacji ryb. Wystarczy kilka generacji, aby stały się mniejsze i mniej płodne.

Zdaniem naukowców ich odkrycie powinno mieć znaczący wpływ na globalną politykę połowową - jeśli nie zmienią się dotychczasowe metody ani intensywność połowów, w morzu pozostanie tylko drobnica.

Naukowcy przeprowadzili badanie na małych słodkowodnych rybkach - gupikach, często hodowanych w akwariach. Analizowali zmiany w DNA, towarzyszące zmniejszeniu populacji ryb oraz ich rozmiarów. Zmiany te mogą oznaczać, że przełowione populacje nie wrócą już do poprzedniego stanu. Zmniejszenie rozmiarów ryb byłoby - zdaniem badaczy - ewolucyjną odpowiedzią na przełowienie, występujące także w populacjach ryb morskich.

Według obliczeń naukowców odtworzenie się pierwotnej, okazałej populacji ryb może trwać 5 do 10 razy dłużej niż dotąd przypuszczano, o ile odwrócenie zmian w DNA w ogóle jest możliwe. Dlatego obecne poglądy na odtwarzanie się zasobów ryb morskich mogą być zbyt optymistyczne.

Odławianie głównie dużych sztuk (dzięki sieciom o dużych oczkach) nie tylko pozbawia populację najdorodniejszych i najbardziej płodnych osobników, ale też zaburza istniejące w niej adaptacje - na przykład do zimniejszej wody - czy szlaki wędrówek.(PAP)