Uczelnie i instytucje

Medal "Merentibus" UJ dla Uniwersytetu Fryderyka Schillera w Jenie

Fot. Fotolia

Uniwersytet Fryderyka Schillera w Jenie otrzyma medal "Merentibus" przyznawany za szczególne zasługi dla Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ceremonia odbędzie się w poniedziałek 8 kwietnia, podczas uroczystego posiedzenia senatu uczelni.

„W ubiegłym roku upłynęło 50 lat współpracy między Uniwersytetem Jagiellońskim a Uniwersytetem Fryderyka Schillera w Jenie. Porozumienie o współpracy podpisane zostało 24 marca 1962 r. jako pierwsze porozumienie UJ z uczelnią zagraniczną w okresie powojennym. Umowa przewidywała wymianę pracowników i studentów na podstawie programów roboczych” – informuje rzecznik UJ Katarzyna Pilitowska.

Uniwersytet Jenajski nadal jest jednym z najważniejszych partnerów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Program roboczy współpracy między uniwersytetami na lata 2011-2013 obejmuje 11 dziedzin i 18 tematów: prawo, historię, socjologię, filologię polską, język i kulturę polską, filologię germańską, pedagogikę, biologię molekularną, chemię, nauki o środowisku i fizykę oraz współpracę między bibliotekami uniwersyteckimi.

Uniwersytet w Jenie w 1558 roku założył Nikolaus von Amsdorf. Imię patrona - Fryderyka Schillera, zostało mu nadane dopiero w roku 1934.

Medal \"Merentibus” mogą otrzymać osoby fizyczne, organizacje lub instytucje polskie i zagraniczne. Wyróżnienie na wniosek rektora przyznaje senat UJ.

ekr/ ula/