Probiotyki pomagają łagodzić objawy depresji

Fot. Fotolia

Stosowanie probiotyków może pomóc osobom zmagającym się z depresją – wynika z analizy opublikowanej na łamach „British Medical Journal”.

Zdrowie jelit ma bezpośredni związek z funkcjonowaniem mózgu za sprawą dwukierunkowego systemu sygnalizacji, czyli tzw. osi jelitowo-mózgowej. Ogół bakterii zamieszkujących nasze jelita ma zatem istotne znaczenie dla zdrowia psychicznego.

Naukowcy z Brighton and Sussex Medical School przyjrzeli się siedmiu badaniom opublikowanym w Wielkiej Brytanii w latach 2003 - 2019, które dotyczyły zależności pomiędzy stosowaniem probiotyków i prebiotyków a objawami depresji i zaburzeń lękowych u dorosłych osób.

Wszystkie prace wykazały, że stosowanie probiotyków, zarówno samych, jak i w połączeniu z prebiotykami, przyczyniało się do zmniejszenia objawów depresji i zaburzeń lękowych. Z 12 badanych probiotyków (w tym Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei i Bifidobacterium bifidium) 11 wykazało pozytywne działanie.

Probiotyki, czyli korzystne dla zdrowia bakterie, pomagają zmniejszyć produkcję związków prozapalnych, takich jak cytokiny. Regulują także działanie tryptofanu, aminokwasu wpływającego na nasze samopoczucie. Prebiotyki pobudzają zaś aktywność i rozwój tych bakterii.

„Osoby cierpiące na depresję i/lub zaburzenia lękowe często zmagają się także z zaburzeniami zdrowia fizycznego, takimi jak zespół jelita drażliwego. Dlatego zastosowanie probiotyków ma podwójnie pozytywne działanie” – komentują autorzy.

Źródło: DOI: 10.1136/bmjnph-2019-000053 (PAP)