Nowa data wystrzelenia następcy Teleskopu Hubble’a: koniec października 2021 r.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba w trakcie testów w clean roomie w Northrop Grumman, Redondo Beach (Kalifornia) w lipcu 2020 r. Źródło: NASA/Chris Gunn.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA podała, że 31 października 2021 roku to nowa data startu Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST). Ten następca Kosmicznego Teleskopu Hubble’a jest opóźniony już kolejny raz.

Jako powód przesunięcia daty wystrzelenia teleskopu JWST NASA podała utrudnienia związane z pandemią COVID-19 oraz wyzwania technologiczne. Decyzję podjęto na podstawie oceny ryzyka dla pozostałych etapów integracji teleskopu i testów przedstartowych.

Poprzednia data startu to marzec 2021 r. Jednak jej dotrzymanie było mało prawdopodobne jeszcze przed wybuchem pandemii, bowiem już w styczniu 2020 r. szacowano, że szanse na realizację projektu w tym terminie wynoszą jedynie 12 proc.

Według założeń budżet projektu nie powinien przekroczyć 8,8 miliarda dolarów w fazie konstrukcji. Natomiast pierwotnie wystrzelenie teleskopu zakładano na 2011 rok, a budżet miał wynieść 1,6 miliarda dolarów.

Są i pozytywne informacje. Jak podała NASA, w ubiegłym tygodniu teleskop udanie przeszedł testy elektryczne. Następne będą testy akustyczne i wibracyjne, które rozpoczną się w sierpniu.

Teleskop JWST ma zostać wystrzelony przy pomocy europejskiej rakiety Ariane 5 z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Ma dysponować zwierciadłem o średnicy 6,5-metra (dla porównania: średnica zwierciadła Kosmicznego Teleskopu Hubble’a to 2,4 metra). Zostanie umieszczony na orbicie wokół punktu libracyjnego L2, w odległości półtora miliona kilometrów od Ziemi. Projekt prowadzony jest przez NASA. Partnerami są Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) oraz Kanadyjska Agencja Kosmiczna.(PAP)