28.03.2024
22.09.2020 aktualizacja 22.09.2020

Najstarsze ślady człowieka na Półwyspie Arabskim

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Ludzkie ślady stóp sprzed 120 tys. lat zidentyfikowano w Arabii Saudyjskiej – informują naukowcy na łamach pisma „Science Advances”. Jest to najstarsze świadectwo obecności człowieka w tym regionie.

Badania archeologiczne dowodzą, że ślady ludzkich stóp, które odkryto w Arabii Saudyjskiej, liczą 120 tys. lat. Jest to najstarsze świadectwo bytności w tej części świata człowieka anatomicznie identycznego z nami.

Półwysep Arabski to szczególne miejsce do śledzenia prehistorycznych ludzkich migracji z Afryki do Eurazji. Prehistoryczni ludzie migrowali tamtędy lub osiedlali się tam w czasach, kiedy półwysep porośnięty był roślinnością trawiastą.

„W przeszłości zdarzało się, że pustynie we wnętrzu półwyspu przekształcały się w obszary trawiaste, poprzetykane całorocznymi jeziorami i rzekami” – wyjaśnia współautor badań, Richard Clark-Wilson z University of London (W. Brytania). Jak dodaje, to w tych okresach ludzie i zwierzęta rozprzestrzeniali się po półwyspie.

Liczne ślady ludzkich stóp wraz ze śladami zwierząt odkryto na pustyni Nefud w miejscu, w którym w zamierzchłych czasach znajdowało się jezioro.

Naukowcy zidentyfikowali tropy słoni, hipopotamów, wielbłądów i koni. Szczególnie interesująca jest obecność tropów słoni, jako że uważano, iż słonie nie zamieszkiwały tego obszaru przez ostatnie 400 tys. lat.

Naukowcy podkreślają, że otwarte trawiaste równiny, mnogość zwierząt i dużych zbiorników wodnych stwarzały również dla ludzi dogodne warunki do życia.

Więcej tutaj. (PAP)