Uczelnie i instytucje

Stalowa Wola/Nowoczesny symulator spawania dla studentów Politechniki Rzeszowskiej

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Wirtualny symulator najnowszej generacji umożliwi studentom Wydziału Mechaniczno-Technologicznego Politechniki Rzeszowskiej (PRz) w Stalowej Woli naukę spawania od podstaw, a także późniejsze doskonalenie umiejętności.

Jak poinformował rzecznik uczelni Damian Gębarowski sprzęt będzie stosowany w czasie zajęć jako dodatkowa forma kształcenia praktycznego.

„Wirtualny trening to najnowsze rozwiązanie umożliwiające studentom doskonalenie umiejętności spawalniczych. Symulator definiuje na nowo standardy w kształceniu spawaczy i polepszeniu technologii spawania. Możliwość wyboru programu pozwala na indywidualny dobór modułów szkoleniowych dostosowanych odpowiednio do poziomu zaawansowania każdego użytkownika” – zapewnił rzecznik.

Na wirtualnym symulatorze studenci będą się mogli uczyć spawania od podstaw, a później także doskonalić swoje umiejętności w dowolnych pozycjach spawania, w sposób bezpieczny dla zdrowia i przyjazny dla środowiska.

„Poczucie bezpieczeństwa pozwala użytkownikowi szybciej przyswoić umiejętności istotne z punktu widzenia techniki spawania” – zauważył Gębarowski.

Dodał, że symulator pozwala nauczyć się wielu różnych technik spawania, a jego oprogramowanie jest proste w obsłudze.

Wirtualny trening pozwoli użytkownikom wybrać: metodę spawania, rodzaj złącza spawanego, pozycję spawania, a także skonfigurować system śledzenia błędów użytkownika.

„Dzięki temu można realizować niestandardowe ćwiczenia pozwalające na naukę wykonywania wyspecjalizowanych elementów oraz optymalizację procesu spawania pod względem szybkości czy odkształceń materiału” – zaznaczył rzecznik uczelni.

Studenci korzystający z wirtualnego symulatora będą mogli „zaimportować” do wirtualnego warsztatu spawalniczego próbkę spawalniczą o dowolnym rozmiarze i kształcie. Będą mogli wybrać do spawania np: stal węglową, nierdzewną, stopy aluminium i miedzi, a cały proces spawania zrealizować w atmosferze gazów ochronnych: argonu, helu, CO2 oraz Ar + CO2.

Ponadto, aby jeszcze bardziej nauka spawania przypominała tę ze świata rzeczywistego, stanowisko do pracy zostało wyposażone w takie elementy jak: wymienne uchwyty spawalnicze, dostosowane do każdej metody spawania, okulary 3D i przyłbicę spawalniczą. (PAP)

autor: Agnieszka Pipała

api/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera