Eksperci oszacowali: Wszechświat ma ok. 14 mld lat

Fot. Adobe Stock

Z pomocą Teleskopu kosmologicznego Atacama naukowcy oszacowali, że Wszechświat liczy 13,77 mld lat, z dokładnością do 40 mln. Wiek ten zgadza się z uznanym modelem rozwoju Wszechświata, który niedawno podały w wątpliwość obserwacje galaktyk.

Naukowcy z Cornell University na łamach „Journal of Cosmology and Astroparticle Physics opisali nowe pomiary wieku kosmosu.

W swoich szacunkach posłużyli się analizą jego geometrii i obserwacjami najstarszego, obecnego we Wszechświecie światła - mikrofalowego promieniowania tła.

Badacze wykorzystali w tym celu działający w Chile Teleskop kosmologiczny Atacama (Atacama Cosmology Telescope - ACT).

Wyniki zgadzają się ze standardowym kosmologicznym modelem oraz z wcześniejszymi pomiarami wykonanymi przez europejskiego satelitę Planck.

To ważna informacja, ponieważ w ubiegłym roku pomiary ruchu galaktyk sugerowały, że kosmos jest o kilkaset mln lat młodszy, niż wynikałoby to z pomiarów kosmicznego teleskopu Planck.

Rozbieżności te wskazywały nawet na potrzebę opracowania nowego modelu ewolucji Wszechświata.

„Uzyskaliśmy odpowiedź, w której pomiary Plancka i ACT się zgadzają. Wynik ten potwierdza, że na tych trudnych pomiarach można polegać” - mówi główny autor jeden z astronomów Simone Aiola.

Hiszpania/ Co najmniej 17 par sokołów wędrownych wychowuje pisklęta na madryckich wieżowcach