02.03.2021
20.02.2021 aktualizacja 20.02.2021

Kraków/ Plany rozbudowy Centrum Solaris, wartość inwestycji to ok. 22 mln zł

Fot. PAP Fot. PAP

Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego Solaris w Krakowie uzyskało zgodę prezydenta miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego na rozbudowę. Placówka planuje powiększenie hali eksperymentalnej synchrotronu o 2 tys. mkw.

Zgodnie z informacjami przekazanymi w piątek PAP przez Solaris, otwarcie nowych rozbudowanych powierzchni powinno nastąpić w 2022 r., a szacunkowy koszt inwestycji to ok. 22 mln zł.

Jak podkreślił zastępca dyrektora ds. technicznych w Solarisie Paweł Bulira, zgoda wydana przez prezydenta Krakowa jest kamieniem milowym w realizacji przedsięwzięcia. „Oznacza, że za kilka miesięcy, to jest po zakończeniu trwającej obecnie ostatniej fazy projektów zostanie otwarty przetarg na roboty budowlane, które powinny rozpocząć się w drugiej połowie tego roku” – powiedział.

Inwestycja zakłada powiększenie hali synchrotronu o ponad 2 tys. m kw. W nowej części powstaną linie badawcze, których umiejscowienie w obecnie istniejącej przestrzeni byłoby niemożliwe, ponieważ wymagają one dużej odległości próbki od źródła promieniowania synchrotronowego. Będzie to przede wszystkim linia Solcrys, przeznaczona do badań strukturalnych, której stacje końcowe umożliwią m.in. analizy struktury białek, wirusów, kwasów nukleinowych i polimerów.

„Takie badania dostarczają wiedzy o molekularnych podstawach funkcjonowania organizmów żywych oraz o architekturze makrocząsteczek, dzięki czemu znajdują zastosowanie m.in. w naukach biologicznych, medycynie, chemii i naukach materiałowych” – podało centrum Solaris.

Nowa linia Solcrys - jak podkreśliła placówka - będzie jedyną tego rodzaju infrastrukturą badawczą nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Projekty inwestycji przewidują też instalację mikroskopów w ramach rozwoju Krajowego Centrum Kriomikroskopii Elektronowej. W nowej hali miejsce znajdzie również instalacja odzysku i skraplania helu używanego do eksperymentów oraz infrastruktura serwerowni.

Rozbudowa Solarisa będzie możliwa dzięki dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (obecnie Ministerstwo Edukacji i Nauki).

Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego Solaris zostało wybudowane w latach 2010-2015 przy Uniwersytecie Jagiellońskim. Inwestycję dofinansowała Unia Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Znajduje się w nim synchrotron - źródło światła, promieniowania elektromagnetycznego (synchrotronowego). Promieniowanie to jest wykorzystywane do badań w wielu dziedzinach nauki: od fizyki, chemii i medycyny po archeologię i historię sztuki. Krakowski ośrodek to pierwsza i jedyna tego typu infrastruktura badawcza w Europie Środkowo-Wschodniej. Na świecie funkcjonuje kilkadziesiąt takich ośrodków badawczych, które mają ogromny wpływ nie tylko na rozwój nauki i gospodarki w krajach, w których działają. (PAP)