Pierwsza przejażdżka łazika Perseverance po powierzchni Marsa

Zdjęcie wykonane 4 marca 2021 r. podczas pierwszej jazdy łazika Perseverance po Marsie. Widać pozostawione ślady kół. Źródło: NASA/JPL-Caltech.

33 minuty trwała pierwsza jazda łazika Perseverance po powierzchni Marsa. Łazik pokonał w tym czasie 6,5 metra - poinformowała amerykańska agencja kosmiczna NASA. Nastąpiło to dwa tygodnie po lądowaniu na planecie.

18 lutego na powierzchni Marsa wylądował amerykański łazik Perseverance. Przesłał już sporo zdjęć, film z lądowania, czy nagrania z mikrofonów. Teraz powoli szykuje się do głównych zadań swojej misji.

4 marca Perseverance wykonał swoją pierwszą jazdę. Najpierw łazik pojechał 4 metry do przodu, potem obrócił się o 150 stopni w lewo i przejechał 2,5 metra na swoje nowe miejsce tymczasowego parkowania. Przy okazji zrobił zdjęcia punktu swojego lądowania, aby inżynierowie mogli lepiej zrozumieć dynamikę tego procesu (lądownie przy pomocy platformy z użyciem silników wzbiło kłęby pyłu).

Przejażdżka była jednym z wielu testów poprzedzających właściwe badania. Gdy rozpocznie się faza realizacji celów naukowych, pojazd będzie regularnie pokonywał trasy o długości 200 metrów, a nawet dłuższe.

„Jeśli odnosimy się do pojazdów z kołami na innych planetach, ważne jest kilka wydarzeń, na równi z pierwszą jazdą. Mieliśmy pierwszą okazję do sprawdzenia systemu poruszania się łazika. Napęd na sześć kół zareagował idealnie. Mamy teraz pewność, że system napędowy jest gotowy do użycia i w ciągu najbliższych dwóch lata będzie w stanie zabierać nas wszędzie tam, gdzie zaprowadzą potrzeby naukowe” - wyjaśnił Anais Zarifian z NASA Jet Propulsion Laboratory, inżynier w zespole testującym zdolność przemieszania się łazika.

W kolejnych dniach NASA planuje dalsze testy i kalibracje instrumentów naukowych, dłuższe przejażdżki łazika, zrzucenie osłon. Następnie, ale nie wcześniej niż 30 dni od lądowania, ma nastąpić pierwszy lot małego drona Ingenuity.

Właściwa faza działań naukowych łazika na powierzchni zacznie dopiero po zakończeniu eksperymentalnych lotów dronem. Perseverance wylądował wewnątrz krateru Jezero, gdzie kiedyś mogła znajdować się woda w stanie ciekłym. Jego zadaniem będą badania geologiczne i meteorologiczne, a także poszukiwania śladów potencjalnego dawnego marsjańskiego życia lub miejsc, które kiedyś mogły być zdolne do podtrzymywania istnienia życia. Według planów NASA, misja łazika na powierzchni ma potrwać cały rok marsjański, czyli około 687 dni ziemskich.(PAP)