Uczelnie i instytucje

Poznań/ Ruszyło pierwsze w Polsce akademickie studium wykorzystujące klocki

Źródło:UAM
Źródło:UAM

Pierwsze w Polsce akademickie studium nauki, wykorzystujące klocki do nauki, zostało otwarte we wtorek na UAM w Poznaniu. Obecni i przyszli nauczyciele dowiedzą się tam, jak przez zabawę uczyć dzieci matematyki i programowania.

"Matematyka to nie są wzory; matematyka to jest pewien sposób myślenia. Uporządkowanego, dedukcyjnego myślenia, które jest niesprzeczne, które układa się w logiczne ciągi" – podkreślił we wtorek prof. dr hab. Jerzy Kaczorowski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dziekan Wydziału Matematyki i Informatyki, na którym powstało otwierane we wtorek Lego® Education Innovation Studio.

Zaznaczył on również, że nauka poprzez zabawę to bardzo dobry sposób dotarcia do młodzieży.

Dr Edyta Juskowiak z Zakładu Dydaktyki Wydziału Matematyki i Informatyki UAM zauważyła, że obecnie dzieci od pierwszej klasy szkoły podstawowej uczą się programowania na różnych poziomach.

"W związku z tym będziemy przygotowywać nauczycieli, którzy kompetencji do pracy z takimi narzędziami jeszcze nie posiadają. Będziemy doskonalić umiejętności tych nauczycieli, którzy już takie kompetencje posiadają. Będziemy też przygotowywać przyszłych nauczycieli matematyki i informatyki do wykorzystywania takich narzędzi" – zapowiedziała Juskowiak.

Od nowego roku akademickiego 50 studentów nauczania matematyki i informatyki będzie uczestniczyć w zajęciach z klockami lego. Juskowiak zaznaczyła, że to "jedyny taki nauczycielski kierunek w Polsce".

Akademicy wyjaśniali, że do znanych każdemu klocków lego można dołączyć programowalne moduły. Dzięki temu dzieci mogą budować roboty czy urządzenia, które będą wykonywały określone czynności. "Trzeba je zaprogramować, w związku z tym potrzebna jest nam matematyka, język informatyki, język programowania" – wyjaśniła Juskowiak.

Doktorantka Wydziału Matematyki i Informatyki UAM Barbara Borkowicz tłumaczyła, że w zależności od wieku i stopnia zaawansowania uczniowie programują klocki na tablecie, kostce lub komputerze.

W przypadku najmłodszych uczniów wykorzystywany jest system bloczków widocznych na ekranie tabletu. "Każdy bloczek jest odpowiedzialny za coś innego, za ruch, za wygląd, robot rusza się do przodu, do tyłu, z jaką prędkością, czy mówi itd. Wszystkie te opcje są dostępne w postaci kolorowych prostokącików, które uczeń z dołu przeciąga do góry i tworzy ciąg" – opowiadała Borkowicz.

Podobne akademickie ośrodki szkolące w nauczaniu matematyki i informatyki za pomocą klocków lego działają m.in. w Wiedniu i Dublinie. 

PAP - Nauka w Polsce, Szymon Kiepel

szk/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    NCBR rozpocznie nabór do konkursu Seal of Excellence

  • Fot. materiały prasowe NCBR

    Nawet 20 mln zł można uzyskać od NCBR w programie GOSPOSTRATEG

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera