Hemoglobina jest także w naskórku

Fot. Adobe Stock

Hemoglobina, białko które wiąże tlen w czerwonych krwinkach, jest również obecna w naskórku, najbardziej zewnętrznej warstwie naszej skóry – informuje „Journal of Investigative Dermatology”.

Celem japońskich badań było wyjaśnienie, w jaki sposób naskórek chroni wrażliwe wnętrze organizmu przed środowiskiem i jakie nieoczekiwane cząsteczki ulegają ekspresji w naskórku. Jak wskazują autorzy, odkrycie hemoglobiny alfa w komórkach naskórka (keratynocytach) i mieszkach włosowych rzuca nowe światło na właściwości ochronne naszej skóry oraz mechanizmy, które chronią ją przed starzeniem się i nowotworami.

"Naskórek składa się ze zrogowaciałego, wielowarstwowego nabłonka płaskiego, który tworzą głównie keratynocyty. Wcześniejsze badania wykazały ekspresję różnych genów o funkcjach ochronnych w keratynocytach podczas ich różnicowania i tworzenia zewnętrznej bariery skórnej” – opisał główny badacz, prof. Masayuki Amagai z Wydziału Dermatologii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Keio w Tokio. Dzięki jego badaniom udało się wyjaśnić, jakie geny są aktywowane w naskórku i odkryć obecność hemoglobiny.

Hemoglobina wiąże gazy, takie jak tlen, dwutlenek węgla i tlenek azotu i jest nośnikiem żelaza (kompleks hemowy). Te właściwości sprawiają, że zawarta w naskórku hemoglobina jest głównym kandydatem do działania przeciwutleniającego, a potencjalnie także innych ról ochronnych.

"Przeprowadziliśmy porównawczą analizę transkryptomu całego naskórka i jego górnej części, które zostały enzymatycznie oddzielone w postaci arkuszy komórkowych ze skóry ludzkiej i skóry myszy – wskazał prof. Amagai. – Odkryliśmy, że geny odpowiedzialne za wytwarzanie hemoglobiny były bardzo aktywne w górnej części naskórka. Aby potwierdzić nasze ustalenia, zastosowaliśmy barwienie immunologiczne w celu uwidocznienia obecności białka hemoglobiny alfa w keratynocytach górnej części naskórka.”

Prof. Amagai podsumowuje: "Nasze badanie wykazało, że poziom hemoglobiny w naskórku ulega zwiększeniu pod wpływem stresu oksydacyjnego i hamuje wytwarzanie reaktywnych form tlenu w hodowlach ludzkich keratynocytów. Nasze odkrycia sugerują, że hemoglobina alfa chroni keratynocyty przed stresem oksydacyjnym pochodzącym ze źródeł zewnętrznych, takich jak promieniowanie UV, lub wewnętrznych i upośledzeniem funkcji mitochondriów. Dlatego ekspresja hemoglobiny w keratynocytach stanowi endogenny mechanizm obronny przed starzeniem się skóry i rakiem skóry.”

Więcej informacji w artykule źródłowym. (PAP)