01.05.2024
18.01.2024 aktualizacja 18.01.2024

Wiadomo, co miłość "robi z mózgiem"

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Naukowcy odkryli, dlaczego pod wpływem zakochania wybrana osoba staje się dla drugiego człowieka centrum jego świata. Chodzi o działanie tzw. systemu aktywacji behawioralnej i dwóch hormonów – oksytocyny i dopaminy.

Miłość jest ślepa – to powiedzenie znane jest nie tylko w Polsce. Australijscy naukowcy, właśnie odkryli jego źródło. Zespół z University of Canberra i University of South Australia ustalił, jak działa mózg, gdy ktoś się zakochuje.

"Tak naprawdę bardzo mało wiemy o ewolucji miłości romantycznej" - mówi Adam Bode, autor badania przedstawionego na łamach pisma "Behavioural Sciences".

"Uważa się, że miłość romantyczna pojawiła się około pięciu milionów lat temu, po tym, jak oddzieliliśmy się od naszych przodków, czyli wielkich małp. Wiemy, że starożytni Grecy dużo filozofowali na temat miłości, uznając ją zarówno za niesamowite, jak i traumatyczne doświadczenie. Najstarszy znaleziony poemat to właśnie wiersz miłosny datowany na około 2000 p.n.e." – dodaje.

Do tej pory dobrze poznane było działanie hormonu o nazwie oksytocyna, która wywołuje euforię i prowadzi do utworzenia więzi z drugim człowiekiem.

W badaniu z udziałem ponad 1,5 tys. ochotników naukowcy zauważyli kluczowy udział tzw. systemu aktywacji behawioralnej. Kluczową rolę, jak się okazuje, pełnią przy tym dwa hormony – oksytocyna i dopamina. Skutek jest taki, że obiekt westchnień staje się centrum świata zakochanej osoby. Przeprowadzone wśród uczestników ankiety potwierdziły też, że romantyczna miłość powoduje wyraźne zmiany w emocjach i zachowaniu człowieka.

"Znamy rolę, jaką oksytocyna odgrywa w miłości romantycznej, ponieważ doświadczamy tej substancji krążącej w naszym układzie nerwowym i krwiobiegu podczas interakcji z ukochaną osobą" – zwraca uwagę jeden z badaczy, prof. Phil Kavanagh. - "Jednak sposób, w jaki bliscy nabierają szczególnego znaczenia, wynika z połączenia oksytocyny z dopaminą, substancją chemiczną, którą nasz mózg uwalnia podczas miłości romantycznej. W zasadzie miłość aktywuje ścieżki w mózgu związane z pozytywnymi uczuciami".

Teraz naukowcy chcą zbadać różnice między mężczyznami i kobietami w podejściu do miłości, a także przeprowadzić ogólnoświatowe badanie identyfikujące różne typy zakochanych osób. Więcej informacji - na stronie internetowej. (PAP)