28.04.2024
05.03.2024 aktualizacja 05.03.2024

Stare afrykańskie słonie zagrożone przez zmiany klimatu

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Według naukowców z University of Massachusetts i Wildlife Conservation Society starsze słonie mieszkające na wschodzie Afryki są szczególnie narażone na skutki zmian klimatycznych. Tymczasem takie osobniki mają podstawowe znaczenie dla całej populacji.

Słonie pełnią różnorodne ważne role w całym miejscowym ekosystemie, m.in. powalając drzewa, tworzą habitaty dla licznych organizmów, a także roznoszą różnorodne nasiona, czy nawożą glebę swoimi odchodami.

Niestety wszystkie populacje afrykańskich słoni tracą na liczebności – przypominają badacze. Główne przyczyny, takie jak utrata siedlisk i konflikt z cywilizacją, będą się jeszcze nasilały m.in., właśnie z powodu globalnego ocieplenia.

Słonie potrzebują rozległych terenów i znacznej różnorodności miejsc do życia.

Na podstawie danych na temat populacji tych zwierząt, klimatu oraz wegetacji, obejmujących okres od roku 1960 do 2010, naukowcy sporządzili model przewidujący wpływ zmian w dostępie do wody i habitatów na słonie żyjące na terenie Greater Virunga Landscape – połączonych obszarów chronionych leżących na terenie Ugandy, Rwandy i Demokratycznej Republiki Konga.

Badacze wzięli pod uwagę trzy możliwe scenariusze rozwoju klimatycznych zmian, a także różne podejścia do działań konserwacyjnych, zarządzania wodą i polityki klimatycznej.

Według wyników zmiany w temperaturze i opadach najbardziej zaszkodzą starym słoniom. Mogą nawet całkowicie wyeliminować słonie w wieku od 41 lat.

Tymczasem starsze osobniki odgrywają kluczową rolę w populacji, ponieważ przekazują młodszym zwierzętom bezcenną naukę dotyczącą przetrwania.

Dobra wiadomość jest taka, że ochrona miejsc życia słoni i dostępu do wody może znacząco zmniejszyć zagrożenie.(PAP)