27.04.2024
23.03.2024 aktualizacja 23.03.2024

Żurawinowy suplement daje sportowcom dodatkowy zastrzyk energii

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

W serii eksperymentów z udziałem biegaczy, żurawinowy suplement poprawił ich wyniki. Zdaniem badaczy owoce żurawiny pomagają w produkcji energii.

Jak zwracają uwagę naukowcy z Concordia University (Kanada), wśród zawodowych sportowców nawet minimalna różnica w wynikach może przesądzić o zwycięstwie lub przegranej.

„W przypadku najlepszych sportowców każda przewaga może sprawić, że zamiast ukończyć bieg na piątym miejscu, zawodnik stanie na podium” – mówi prof. Andreas Bergdahl, autor publikacji, która ukazała się w piśmie „Physical Activity and Nutrition”.

W serii eksperymentów z udziałem 14 wytrenowanych biegaczy, naukowcy sprawdzili wpływ przyjmowanego przez 28 dni żurawinowego suplementu.

Uczestnicy regularnie przechodzili trening wytrzymałościowy minimum przez 5 dni w tygodniu. W badaniu biegali na dystansie 1,5 km i 400 m.

„Wybraliśmy te dystanse, aby przetestować wpływ ekstraktu z żurawiny na różne systemy energetyczne organizmu” – wyjaśnia Francis Parenteau, jeden z naukowców.

„Bieg na 400 metrów jest krótszy, bardziej intensywny i opiera się na wykorzystaniu systemu beztlenowego. W biegu na 1500 metrów organizm korzysta z systemu tlenowego, ale nadal jest on krótszy niż zwykle pokonywany przez sportowców. Ponieważ na co dzień sportowcy na tym dystansie nie trenują, mogliśmy wyizolować efekty treningu jako jedną ze zmiennych” – tłumaczy badacz.

Oprócz czasu potrzebnego na pokonanie każdej odległości, naukowcy mierzyli poziom kwasu mlekowego we krwi – wskaźnika mówiącego o zmęczeniu mięśni i niedoborze tlenu.

Poza tym, z pomocą specjalnego przenośnego urządzenia sprawdzali poziom natlenienia mięśni przed biegiem, w jego trakcie i po zakończeniu.

Okazało się, że poprawie uległy wyniki biegów na 1500 metrów, choć przy 400 m rezultaty pozostały te same.

Jednak przy obu dystansach dało się zauważyć spadek stężenia kwasu mlekowego i poprawę natlenienia mięśni.

Naukowcy wyjaśniają, że owoce żurawiny są szczególnie bogate w polifenole – naturalne przeciwutleniacze, które chronią organizm przed szkodliwymi rodnikami wytwarzanymi w czasie wysiłku.

„Piękne jest to, że to naturalny składnik. Pomaga w produkcji energii, przez co poprawia sportowe wyniki. Jednak nie mówimy o sterydach anabolicznych. Sportowcy mogą odnieść korzyści, po prostu jedząc żurawinę” – mówi prof. Bergdahl.

Więcej http://dx.doi.org/10.20463/pan.2023.0032 (PAP)