Nauka dla Społeczeństwa

27.04.2024
PL EN
21.03.2024 aktualizacja 21.03.2024

W piątek Ogólnopolski Dzień Inżynierii Materiałowej

Źródło: materiały organizatorów Źródło: materiały organizatorów

„Materiały inspirowane naturą” to hasło tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Dnia Inżynierii Materiałowej, który obchodzony jest 22 marca w 12 miastach. O rekord Polski na największą lekcję inżynierii materiałowej postara się 15 uczelni i 6 instytutów badawczych.

Wykłady, warsztaty i pokazy odbędą się w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Gdańsku, Gliwicach, Katowicach, Chorzowie, Częstochowie i Bielsku-Białej. Patronem Ogólnopolskiego Dnia Inżynierii Materiałowej jest Polskie Towarzystwo Materiałoznawcze.

Inżynieria materiałowa zajmuje się badaniem, projektowaniem i wytwarzaniem różnorodnych materiałów. Jej celem jest poszukiwanie rozwiązań technologicznych, które pozwolą na najlepsze wykorzystanie właściwości materiałów w wielu gałęziach przemysłu - lotnictwie, motoryzacji, przemyśle elektronicznym, a także w medycynie czy energetyce.

„Ogólnopolski Dzień Inżynierii Materiałowej jest więc doskonałą okazją do podkreślenia znaczenia tej dziedziny i promocji jej osiągnięć. Naszym celem jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat inżynierii materiałowej i roli, którą odgrywa. Zależy nam także na przyciągnięciu młodych talentów, które podejmując studia na kierunkach związanych z inżynierią materiałową, będą miały szansę wkroczyć w fascynujący świat nauki i technologii” – mówi dr inż. Rafał Wróblewski, koordynator wydarzenia z Politechniki Warszawskiej.

plakat
Plakat Ogólnopolskiego Dnia Inżynierii Materiałowej. Źródło: materiały organizatorów

Próba pobicia zeszłorocznego rekordu Polski na największą lekcję inżynierii materiałowej prowadzona będzie jednocześnie w kilkunastu ośrodkach naukowych. „Rekord ustanowiony w 2023 roku to 1097 osób. W tym roku chcemy go co najmniej podwoić!” – zapowiada koordynator.

W popularyzację tej dyscypliny zaangażowały się: Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Częstochowska, Politechnika Gdańska, Politechnika Krakowska, Politechnika Łódzka, Politechnika Poznańska, Politechnika Rzeszowska, Politechnika Śląska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Bielsko-Bialski, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Uniwersytet Śląski, Wojskowa Akademia Techniczna, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN oraz cztery instytuty działające w Sieci Badawczej Łukasiewicz: Instytut Metali Nieżelaznych, Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Poznański Instytut Technologiczny oraz Górnośląski Instytut Technologiczny.

Każda uczelnia i jednostka naukowa przeprowadza własną lekcję. Aby mogła stawać do rywalizacji o rekord, lekcja nie może odbywać się on-line, tylko stacjonarnie. Oprócz lekcji rekordowej odbywają się także inne wykłady, pokazy i warsztaty.

Na Politechnice Warszawskiej zaplanowano 6 wykładów w tym jeden „rekordowy”, pt. „Nowoczesne materiały zainspirowane Naturą”. 

Jak podaje Wojskowa Akademia Techniczna, studiowanie inżynierii materiałowej zapewnia wiedzę i umiejętności w zakresie technik otrzymywania materiałów metalicznych i niemetalicznych (ceramicznych), kompozytowych, biomateriałów, materiałów funkcjonalnych oraz nanomateriałów o ściśle zdefiniowanych właściwościach i zastosowaniach, takich jak medycyna, informatyka czy kosmonautyka.

Specjalność inżynieria materiałowa wspomagana komputerowo umożliwia zdobycie kompetencji w zakresie projektowania, wytwarzania i odbioru jakościowego elementów części maszyn i urządzeń z wykorzystaniem platformy środowiskowej CAD/CAM, zaawansowanych metod obróbki CNC, druku 3D oraz produkcyjnych metod diagnostycznych. Inżynieria fotoniczna bazuje na dokonaniach optyki, elektroniki i informatyki. Studenci poznają sposoby przenoszenia i przetwarzania informacji za pomocą promieniowania elektromagnetycznego. Zdobywają wiedzę o systemach zobrazowania informacji, materiałach dla optoelektroniki światłowodowej, a także półprzewodnikowych materiałach i urządzeniach fotonicznych, w tym ciekłych kryształach i detektorach podczerwieni. Uczą się projektowania materiałów i konstruowania urządzeń. Studenci, którzy wybierają specjalność materiały konstrukcyjne są przygotowani do pracy związanej z doborem lub projektowaniem materiałów konstrukcyjnych, nadzorem przebiegu złożonych procesów technologicznych, a także konsultantów materiałowych przy projektowaniu złożonych maszyn i urządzeń. Z kolei studenci ze specjalnością materiały funkcjonalne uczą się o materiałach krystalicznych i amorficznych, systemach zobrazowania informacji, materiałach dla optoelektroniki światłowodowej czy też materiałach półprzewodnikowych oraz nowoczesnych materiałach fotonicznych.

Na Politechnice Częstochowskiej zaplanowano pokazy, wykłady, eksperymenty i warsztaty. Uczelnia pokaże, jak wygląda praca inżynierów materiałowych.

Na Uniwersytecie Śląskim wydarzenia zostały podzielone na dwie części. W pierwszej części dnia odbędą się wykłady i warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych, a po południu zorganizowany zostanie Materiałowy Piknik Rodzinny. Dodatkową atrakcją będą „Gry terenowe” dla najmłodszych oraz możliwość spotkania z rysunkiem i malarstwem na warsztatach tematycznych.

Więcej na temat Dnia Inżynierii Materiałowej na kanałach YouTube poszczególnych uczelni, m.in. Uniwersytetu KEN i na stronach internetowych zaangażowanych instytucji, np. Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. (PAP)

Nauka w Polsce, Karolina Duszczyk

kol/ bar/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024