30.04.2024
11.04.2024 aktualizacja 11.04.2024

Wczesne dinozaury rosły szybko

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Wczesne gatunki dinozaurów odznaczały się szybkim tempem wzrostu – informują naukowcy na łamach pisma „PLOS”.

Okazuje się jednak, że w czasach mezozoiku (252–66 mln lat temu) również inne zwierzęta miały podobną właściwość.

Niektórzy badacze sugerowali, że szybsze tempo wzrostu było kluczem do globalnego sukcesu dinozaurów. Dotychczas jednak niewiele wiadomo było na temat wzrostu najwcześniejszych dinozaurów. W najnowszych badaniach naukowcy uzupełniają tę lukę.

Zespół pracujący pod kierunkiem Kristiny Curry Rogers z Macalester College w Minnesocie (USA) przeprowadził analizę histologiczną, badając wzorce wzrostu tkanki kostnej w skamieniałych kościach nóg różnych gatunków najstarszych mezozoicznych zwierząt.

Skamieniałości pochodzą z formacji Ischigualasto w Argentynie, a datowane są na 231-229 mln lat.

Próbki obejmują kilka najwcześniejszych znanych dinozaurów, a także kilka gadów niebędących dinozaurami oraz jednego wczesnego krewnego ssaków.

Analiza wykazała, że większość badanych gatunków charakteryzowała się podwyższonym tempem wzrostu, bardziej podobnym do niektórych dzisiejszych ssaków i ptaków niż gadów.

Wszystkie wczesne dinozaury odznaczały się szczególnie szybkim tempem wzrostu, ale nie były w tym odosobnione. Podobne tempo zaobserwowano również u kilku gadów niebędących dinozaurami.

Wyniki badań dowodzą, że najwcześniejsze dinozaury rosły dość szybko. Potwierdza to pogląd, że ta cecha była ważna dla ich późniejszego sukcesu. Okazuje się jednak, że były one tylko jedną z wielu linii zwierząt z wyższym tempem wzrostu.

Oznaczałoby to zatem, że ta cecha to tylko część historii ich globalnego sukcesu.

Więcej tutaj.  (PAP)