26.04.2024
16.11.2017 aktualizacja 16.11.2017

W egipskim atramencie była miedź

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Atrament używany do pisania w Egipcie ok. dwa tys. lat temu zawierał miedź – informują naukowcy na łamach pisma „Scientific Reports”.

Dotąd uważano, że przynajmniej do IV w. n.e. atrament wytwarzano wyłącznie na bazie węgla, okazuje się jednak, że ok. dwóch tys. lat temu na terenie Egiptu stosowano atrament z zawartością również miedzi. Dowodzą tego fizykochemiczne analizy papirusów, które przeprowadził zespół pod kierunkiem naukowców z Uniwersytetu w Kopenhadze (Dania).

Badania przeprowadzono za pomocą zaawansowanego synchrotronu, który znajduje się w Grenoble (Francja). Dzięki niemu można było prześwietlić i zbadać mikroskopowo papirusy za pomocą promieni rentgenowskich o dużej rozdzielczości.

Jak wyjaśnia egiptolog Thomas Christiansen, badania dowodzą, że Egipcjanie używali miedzi do produkcji atramentu przynajmniej na przestrzeni 300 lat, od ok. 200 r. p.n.e. do ok. 100 r. n.e., oraz na rozległym obszarze geograficznym.

Miedź użyta w atramencie pochodziła prawdopodobnie z przetwarzania złóż siarki.

Badane papirusy pochodzą z kolekcji Uniwersytetu w Kopenhadze. Są to m.in. papirusy, które należały do egipskiego żołnierza o imieniu Horus oraz do zbiorów świątynnej biblioteki w mieście Tebtynis.

Poza tym, że badania są ważne ze względów konserwatorskich, to również pomogą w identyfikacji i rekonstrukcji skrawków papirusów. Atrament, mimo zbliżonego składu, różni się bowiem nieco w przypadku każdego z papirusów.(PAP)