18.12.2017
PL EN
07.12.2017 aktualizacja 07.12.2017

Projekt Politechniki Białostockiej na rzecz konkurencyjności podlaskich firm

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zwiększeniu konkurencyjności i innowacyjności podlaskich firm na rynkach zagranicznych oraz współpracy z firmami z różnych krajów ma służyć projekt zainaugurowany w środę na Politechnice Białostockiej. W projekcie weźmie udział ok. 150 przedsiębiorstw z siedmiu państw.

Politechnika Białostocka, która jest liderem projektu "GoSmart BSR" uzyskała na jego realizację unijne dofinansowanie z programu Interreg Europe Region Morza Bałtyckiego. Wartość trzyletniego projektu to ponad 1,7 mln euro, dofinansowanie wynosi blisko 1,4 mln euro.

W projekcie bierze udział siedem krajów regionu Morza Bałtyckiego: Polska, Finlandia, Dania, Niemcy, Estonia, Litwa i Łotwa. Jak powiedział w środę podczas otwarcia kierownik projektu prof. Wiesław Urban z Politechniki Białostockiej, z każdego kraju zaangażowano z danego regionu instytucje otoczenia biznesu, administracji i nauki, które razem mają stworzyć sieć współpracy. Będzie to szansa dla małych i średnich firm - jak podkreślił na konferencji - na podniesienie innowacyjności, zdobycie kontaktów zagranicznych, wymiany wiedzy i doświadczeń. Dodał, że w projekcie chodzi o współpracę i wykorzystanie potencjału firm czy instytucji z innych krajów np. do wspólnych zakupów czy sprzedaży na międzynarodowych rynkach, czy przeprowadzenia badań.

W ramach projektu wypracowane zostaną inteligentne specjalizacje wspólne dla partnerów projektu, co będzie następnie wykorzystywane przy wspólnych działaniach firm z różnych krajów.

W projekcie będzie mogło wziąć udział w sumie ok. 150 małych i średnich firm z siedmiu krajów. Urban mówił, że dana firma będzie aplikowała, informowała, w jakich kierunkach chce się rozwijać, następnie będzie dobierany jej zagraniczny partner. Podmioty otrzymają fachową pomoc i doradztwo jak osiągnąć wspólny biznesowy cel.

Polskim partnerem w projekcie jest Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. Jak powiedział dziennikarzom jej prezes Andrzej Parafiniuk, mała grupa firm z regionu istnieje na rynkach zagranicznych, a współpracę rozwijają od wielu lat. "Natomiast jest bardzo duża grupa firm, które po prostu mają taką wewnętrzną obawę z jednej strony, a z drugiej - żadnego doświadczenia, więc one potrzebują tego, by znaleźć im kanały łatwego pozyskania czy poznania innych rynków" - mówił.

W jego ocenie, dzięki udziałowi w tym projekcie mają na to szansę. Dodał, że dużym atutem jest to, iż do projektu zaangażowano kraje z regionu Morza Bałtyckiego, do których najłatwiej i najszybciej można dotrzeć. W jego ocenie to rynek, który nie generuje tak dużych kosztów, aby inwestować za granicą. Jego zdaniem, jednym z wyzwań, jakie stoją przed firmami to poznanie kultury i etyki biznesu tych krajów, która - jak mówił - jest różna od naszej.

Parafiniuk powiedział, że zadaniem jego fundacji będzie przekonanie podlaskich przedsiębiorców, żeby odważyli się wyjść na rynki zagraniczne, a następnie przygotowanie ich do tego. Dodał, że w projekcie chodzi też o to, aby ta współpraca była nie tylko na poziomie handlu, ale też w innych obszarach, np. nauki.(PAP)

autorzy: Sylwia Wieczeryńska i Iza Próchnicka

edytor: Marek Michałowski

swi/ kow/ maro/

Partnerzy

Copyright © Fundacja PAP 2017