Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
09.01.2018 aktualizacja 09.01.2018

Nastolatkowie uczą się szybciej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Większa wrażliwość układu nagrody sprawia, że nastolatkowie są bardziej skłonni do ryzykownych zachowań, ale również szybciej przyswajają informacje – twierdzą badacze z Uniwersytetu w Lejdzie (Holandia).

Według naukowców za zdolność do sprawnego przyswajania informacji odpowiada u młodzieży m.in. wysoka aktywność ciała prążkowanego w mózgu. Ciało prążkowane to rejon biorący udział w ukierunkowywaniu działań człowieka. U nastolatków jest on bardzo podatny na pozytywne wzmocnienia, co powoduje, że młodzi ludzie dobrze reagują na użyteczne i pouczające informacje zwrotne i chętnie wyciągają z nich wnioski na przyszłość.

Wysoka aktywność ciała prążkowanego wiąże się również z tendencją do angażowania się w lekkomyślne, ryzykowne zachowania, np. nadużywanie alkoholu, czy ciągłego testowania granic. Takie działania stanowią jednak nieodłączny element dorastania, a ich występowanie obserwuje się także wśród innych gatunków zwierząt.

W badaniu przeprowadzonym przez dr Sabine Peters i jej współpracowników uczestniczyło 300 ochotników w wieku od 8 do 29 lat. Zostali oni poddani obrazowaniu mózgu metodą rezonansu magnetycznego (MRI) podczas grania w grę pamięciową uwzględniającą informacje zwrotne ze strony eksperymentatorów.

„Otrzymanie użytecznej informacji zwrotnej wywoływało u nastolatków aktywację ciała prążkowanego, co wiązało się z osiąganiem lepszych wyników w zadaniu. Aktywacja tego rejonu mózgu pozwalała nawet przewidzieć osiągnięcia w uczeniu się dwa lata w przód” – komentuje dr Peters.

Wyniki badania opublikowano na łamach czasopisma „Nature Communications” (https://www.nature.com/articles/s41467-017-02174-z). (PAP)

ooo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024