27.04.2024
10.01.2018 aktualizacja 10.01.2018

NASA zaprezentowała projekt logo na swoje 60-lecie

Logo przygotowane na 60. urodziny NASA. Źródło: NASA. Logo przygotowane na 60. urodziny NASA. Źródło: NASA.

Najbardziej znana i największa agencja kosmiczna świata – amerykańska NASA – szykuje się do tegorocznych obchodów swoich 60. urodzin. Na razie zaprezentowano oficjalne rocznicowe logo.

29 lipca 1958 roku prezydent Dwight D. Eisenhower podpisał dokument o nazwie National Aeronautics and Space Act, co pozwoliło na stworzenie NASA. Działalność agencja rozpoczęła 1 października 1958 roku.

National Aeronautics and Space Administration, czyli Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej, w skrócie NASA, zastąpiła swoją poprzedniczkę zwaną National Advisory Committee for Aeronautics.

Logo obchodów 60. rocznicy powstania zaprojektował Matthew Skeins. Projekt ma symbolizować to, w jaki sposób NASA, bazując na swojej historycznej przeszłości, kieruje się ku wyzwaniom i inspiracjom przyszłości. Napis NASA i liczba 60 są wysokie i stoją nad Stanami Zjednoczonymi widocznymi na powierzchni Ziemi. Dodatkowo na horyzoncie widać blask nadchodzącego świtu.

NASA wskazuje, iż jest to odwołanie do ducha metafory na temat wiedzy i odkryć z XVII wieku, kiedy to Isaac Newton stwierdził: „Jeśli widzę dalej, to tylko dlatego, że stoję na ramionach olbrzymów”. Słynny fizyk w ten sposób w jednym ze swoich listów wyraził myśl, iż nie dokonałby odkryć, gdyby nie korzystał z dokonań swoich poprzedników. NASA została zbudowana na dorobku finansowanych przez amerykański rząd badań prowadzonych przez National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), Naval Research Laboratory, Army Ballistic Missile Agency, oraz Jet Propulsion Laboratory.

Ukazanie Stanów Zjednoczonych w formie nocnego widoku z orbity z siecią świateł ma z kolei symbolizować dynamikę, trafność i inspirację płynącą z prac prowadzonych przez NASA. Białoniebieski łuk poniżej napisu i liczby przywołuje na myśl wschód słońca – 16 razy dziennie jest widoczny z pokładu statku kosmicznego okrążającego Ziemię. Ma symbolizować nachodzące szanse związane z eksploracją Księżyca, Marsa i bardziej odległych zakątków Układu Słonecznego.

W logo widać też dwie zakręcone linie: niebieską i czerwoną. Przecinają się tworząc cyfrę sześć (czyli sześć dekad istnienia agencji). Niebieska linia reprezentuje korzenie NASA związane z aeronautyką i wpływ na społeczeństwo wynikający z pierwszych uzyskanych obrazów Ziemi jako „błękitnej kropki” wśród czarnego tła kosmosu. Z kolei niebieska linia ma oznaczać przewodnictwo NASA w innowacyjnych programach eksploracji kosmosu, które angażują partnerów komercyjnych oraz międzynarodowych, co pozwoliło na bezpośrednie badania Księżyca, Marsa i innych ciał w Układzie Słonecznym. Rysunki na końcach obu linii przypominają nam statki kosmiczne – są to sylwetki rakiety Space Launch System i kapsuły załogowej Orion.

Widoczna w tle mgławica i gwiazdy oraz ukryta obok liczby 60 planeta z pierścieniami i sierp Księżyca mają z kolei symbolizować naukowe podstawy działalności NASA, a w szczególności poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące ewolucji naszej planety, Układu Słonecznego i całego Wszechświata. (PAP)