26.04.2024
06.02.2018 aktualizacja 06.02.2018

Pierwsze planety odkryte poza naszą galaktyką

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Z pomocą techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego astrofizycy odkryli grupę planet w galaktyce oddalonej aż o 3,8 miliarda lat świetlnych od Ziemi. Badacze oszacowali nawet masę planet, które pod tym względem obejmują zakres od masy Księżyca do masy Jowisza.

Choć planety w Drodze Mlecznej znajdowane są już od długiego czasu, jak zwracają uwagę autorzy najnowszego odkrycia, nikomu nie udało się dotąd zaobserwować takich obiektów w innej galaktyce.

Zespół z University of Oklahoma (OU) zdołał dokonać tego przełomu. Korzystając z danych pochodzących z kosmicznego teleskopu Chandra X-ray Observatory i techniki zwanej mikrosoczewkowaniem grawitacyjnym, badacze odkryli grupę planet w galaktyce odległej prawie o 4 mln lat świetlnych.

Technikę mikrosoczewkowania grawitacyjnego stosuje się m.in. do wykrywania planet w naszej galaktyce, jednak w porównaniu do dystansów międzygalaktycznych, odległości wewnątrz Drogi Mlecznej są nieporównanie mniejsze.

„Jesteśmy bardzo podekscytowani tym odkryciem. To pierwszy raz, kiedy ktokolwiek odkrył planety poza naszą galaktyką” - mówi prof. Xinyu Dai z OU.

„Oto przykład na to, jak potężne mogą być techniki analizy mikrosoczewkowania ekstragalaktycznego. Galaktyka ta oddalona jest o 3,8 miliarda lat świetlnych i nie ma najmniejszych szans na bezpośrednie zaobserwowanie tych planet, nawet z pomocą najlepszego teleskopu, jaki ktoś może sobie wyobrazić w scenariuszu science-fiction” - skalę dokonania wyjaśnia dr Eduardo Guerras, jeden z autorów pracy, która ukazała się w piśmie „Astrophysical Journal Letters”.

„Jednak, mamy możliwość, aby je badać, odkryć ich istnienie a nawet zdobyć pojęcie o ich masach. Oto fantastyczne badania naukowe” - opowiada astrofizyk.

Więcej informacji: http://www.ou.edu/content/publicaffairs/archives/2018/OUAstrophysictsDiscoverPlanetsinExtragalacticGalaxies.html