03.05.2024
01.03.2018 aktualizacja 01.03.2018

Najbardziej sucha pustynia pomaga w poszukiwaniu życia na Marsie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nawet w najsuchszych miejscach pustyni Atacama, uważanej na najbardziej niegościnną na świecie, potrafią przetrwać bakterie. Daje to nadzieję, że jakieś formy życia potrafiły przetrwać również w warunkach marsjańskich.

Nawet w takich miejscach pustyni Atacama w Chile, w których przez dziesięciolecia nie spadła ani kropla deszczu, potrafią przetrwać bakterie w stanie uśpienia – dowodzą naukowcy z zespołu kierowanego przez Dirka Schulze-Makucha z Washington State University (USA).

Wyniki badań opublikowano na łamach tygodnika „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Okazuje się, że kiedy po upływie długich lat suszy spadnie deszcz, bakterie w glebie pustyni Atacama reaktywują się, wracając do pełnej aktywności życiowej.

Schulze-Makuch uważa, że jeśli życie jest w stanie przetrwać w najbardziej suchym środowisku na Ziemi, daje to duże szanse na to, że na Marsie dzieje się podobnie.

Kiedy badacze po raz pierwszy udali się na Atacamę w 2015 r., żeby badać ślady życia w najbardziej wyschniętym środowisku na całej planecie, stała się rzecz najmniej oczekiwana – spadł deszcz.

W wyniku tego niezwykle rzadkiego zjawiska naukowcy zaobserwowali eksplozję życia na pustyni.

W ramach badań pobierali próbki gleby z różnych głębokości oraz badali je pod kątem genetycznym. Zespół wracał na pustynię jeszcze dwukrotnie, w roku 2016 i 2017.

Zdaniem naukowców mikroorganizmy w stanie „uśpienia” potrafią przetrwać na pustyni Atacama setki, a nawet tysiące lat w warunkach podobnych do tych, jakie panują na Marsie.

Miliardy lat temu na Marsie prawdopodobnie istniały niewielkie morza i jeziora, w których mogły funkcjonować jakieś drobnoustroje. W trakcie ochładzania się i wysuszania planety być może wykształciły one przystosowania, które umożliwiły im przetrwanie w skrajnie trudnych warunkach.

Schulze-Makuch przywołuje hipotezy, że być może w niektórych rejonach Marsa w okolicach powierzchni planety nadal pojawia się wilgoć, w tym nocne opady śniegu. W takich warunkach jakieś formy życia mogą ciągle trwać tuż pod powierzchnią planety.

Zespół wraca na pustynię 15 marca w celu kontynuowania badań.

Więcej: www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180226152634.htm