Leki na białaczkę mogą zapobiec przerzutom czerniaka

Fot. Fotolia

Stosowane w leczeniu białaczki lekarstwa mogą zapobiegać przerzutom najgroźniejszego nowotworu skóry – czerniaka – informuje pismo „Science Signaling”.

Liczba nowych przypadków czerniaka oraz spowodowanych przez niego zgonów wciąż rośnie. Główną przyczyną zgonów są w przypadku czerniaka przerzuty - zwłaszcza do płuc, wątroby, mózgu i kości. Mimo postępów w leczeniu przerzutów czerniaka, pięć lat przeżywa tylko 15 do 20 proc. pacjentów.

Zespół prof. Riny Plattner z University of Kentucky wykazał, że leki stosowane w leczeniu białaczki mogą zapobiegać przerzutom czerniaka.

Jak ustalili naukowcy, aktywacja sprzyjających nowotworom kinaz ABL ma związek z wydzielaniem przez czerniaka promujących powstawanie przerzutów katepsyn. Katepsyny to enzymy, które rozkładają białka zapewniające spójność guza – dzięki nim poszczególne komórki z łatwością odrywają się i krążą w krwioobiegu oraz układzie limfatycznym, trafiając do odległych od macierzystego guza miejsc.

Co więcej, okazało się, że aktywność kinaz ABL można zablokować za pomocą leków zaaprobowanych już przez amerykańską Agencję Żywności i Leków (FDA) do leczenia białaczki i stosowanych od dziesięcioleci przy niewielkich skutkach ubocznych. Jak potwierdziły eksperymenty na zwierzętach, w ten sposób blokowane jest wydzielanie katepsyn, a co za tym idzie – powstawanie przerzutów. (PAP)