24.04.2018
PL EN
29.03.2018 aktualizacja 29.03.2018

Bydgoszcz/ Otwarto Centrum Symulacji Medycznych dla kształcenia studentów

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Centrum Symulacji Medycznych, służące szkoleniu studentów kierunków lekarskiego, pielęgniarstwa i położnictwa, oficjalne otwarto w środę w bydgoskim Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Przedsięwzięcie kosztowało 17 mln zł.

Nowa jednostka Collegium Medicum powstała w zaadaptowanym budynku, z którego do nowych obiektów wyprowadziła się Katedra i Klinika Psychiatrii. Centrum od października 2017 r. kształci studentów z wykorzystaniem specjalistycznych trenażerów, fantomów i zaawansowanych symulatorów.

"Ta inwestycja znacząco podniesie jakość kształcenia naszych studentów. Pacjenci nie będą musieli krępować się przed studentami, aby na nich prowadzić badania. Studenci na fantomach i specjalnych urządzeniach zdobędą najlepszą wiedzę medyczną" - powiedział rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu prof. Andrzej Tretyn.

Środki jakimi dysponowało Collegium Medicum - 17 mln zł, w tym 14,4 mln zł dofinansowania unijnego i 2,6 mln zł dotacja celowa Ministerstwa Zdrowia, wystarczyły na zaadaptowanie i wyposażenie piwnicy, parteru i pierwszego piętra budynku. Podjęto już starania o pieniądze na przystosowanie kolejnych kondygnacji budynku.

Dyrektor Centrum dr Mirosława Felsmann zaznaczył, że generalnie symulacje medyczne dzielą się na niskiej wierności - z wykorzystaniem, trenażerów, modeli i fantomów oraz wysokiej wierności - pozwalające na w miarę dobre odtworzenie warunki fizjologiczne. Znajduje to odzwierciedlenie w podziale sal.

Sale niskiej wierności to m.in. sala umiejętności technicznych z trenażerami iniekcji, cewnikowania, zgłębnikowania żołądka i dwunastnicy badań per rectum, sala umiejętności chirurgicznych, laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych, a sale wysokiej wierności to m.in. sale intensywnej terapii, porodowa, opieki pielęgniarskiej, szpitalnego oddziału ratunkowego, sala za karetką pogotowia.

W Centrum znajdują sie też pracownia komputerowego wspomagania nauczania pozwalające na diagnozowanie i wykonywanie zabiegów z wykorzystaniem gier symulacyjnych, a także sala egzaminów klinicznych.

"W symulacji medycznej fantastyczne jest to, że bezkarnie możemy popełniać błędy, zawsze istnieje możliwość poprawienia się" - podkreśliła dr Falsmann.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

rau/ zan/

Copyright © Fundacja PAP 2018