19.12.2018
PL EN
21.04.2018 aktualizacja 21.04.2018

Chcesz być fajny? Uśmiechnij się

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wyznacznikiem atrakcyjności nie jest postawa niewyrażająca żadnych emocji. Ludziom imponują osoby uśmiechnięte. To właśnie one są postrzegane jako jednostki warte zainteresowania – przekonują amerykańscy badacze.

Nie wiedzieć czemu, w ostatnich latach utarło się, że aby sprawiać wrażenie osoby godnej podziwu, należy ukrywać swoje emocje. Królujące na wybiegach modelki, celebryci, czy inne znane postaci rzadko pokazują się publicznie z uśmiechem na twarzy. Zazwyczaj przyjmują postawę obojętną, bo sądzą, że w ten sposób zdobędą uznanie swoich fanów. Popularny raper Kanye West powiedział nawet w trakcie jednego z wywiadów, że nie uśmiecha się na zdjęciach, bo nie wygląda wtedy tak fajnie.

Naukowcy z Uniwersytetu Arizony, Uniwersytetu A&M w Teksasie (USA) oraz Uniwersytetu Chilijskiego postanowili sprawdzić, czy pozorna obojętność rzeczywiście przekłada się na wyższy poziom „fajności”.

W tym celu poprosili ochotników uczestniczących w badaniu o przejrzenie zestawu fotografii przedstawiających znanych lub nieznanych modeli reklamujących różne marki odzieżowe. Badani mieli za zadanie ocenić, w 7-stopniowej skali, jak fajnie wyglądają prezentowane osoby na poszczególnych zdjęciach.

Badanie pokazało, że uczestnicy konsekwentnie uznawali uśmiechniętych modeli za fajniejszych od ich poważnych i niewzruszonych odpowiedników. Preferowali fotografie, na których ta sama osoba uśmiechała się, od tych, na których zachowywała obojętny wyraz twarzy. Lepiej postrzegali też marki odzieżowe reklamowane przez uśmiechniętych modeli.

„Wykazaliśmy, że ludzie biorący udział w reklamach są uznawani za fajniejszych, gdy się uśmiechają, a nie gdy nie wyrażają żadnych emocji. Osoby niewyrażające emocji są postrzegane jako chłodne i nieprzyjazne, a nie fajne” – komentuje Caleb Warren z Uniwersytetu Arizony.

Jedyną sytuacją, w której uśmiech nie popłacał, było spotkanie na konferencji prasowej zawodników MMA (mieszanych sztuk walki). W kontekście rywalizacyjnym lepsze wrażenie na obserwatorach sprawiali sportowcy, którzy zachowywali tzw. kamienną twarz. Byli oni oceniani jako fajniejsi i bardziej dominujący, niż ich uśmiechnięci rywale.

O wynikach badania można przeczytać na stronie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jcpy.1039

(PAP)

ooo/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2018