Czy pozwolić morzu na zalanie wybrzeża? Dlaczego nie - mówią duńscy naukowcy

Fot. Fotolia

Czasem nie warto za wszelką cenę bronić terenów nadbrzeżnych przed zalaniem wskutek podnoszącego się poziomu morza, twierdzą duńscy naukowcy. Ich nowe badanie pokazuje, że umożliwienie naturze działania może oszczędzić ludziom kosztów oraz przynieść korzyści ekosystemom i turystyce.

Jednym ze skutków globalnego ocieplenia klimatu będzie podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, co oznacza, że niżej położone tereny wybrzeży coraz częściej będą znikać pod wodą. Czy powinniśmy na to pozwolić, zastanawiają się naukowcy, czy może raczej zacząć budować wały ochronne i groble?

Z tym dylematem będą musiały niedługo zmierzyć się władze lokalne w wielu miejscach świata. Wały ochronne pomogą ochronić zagrożony ląd, ale ich budowa jest kosztownym, a czasem też ryzykownym przedsięwzięciem.

Na łamach czasopisma ”PLOS One” biolodzy z Uniwersytetu Południowej Danii: Thomas Valdemarsen, Cintia Organo Quintana, Sandra W. Thorsen i Erik Kristensen, argumentują, że czasem warto rozważyć pozostawienie spraw naturze. Ich zdaniem zabranie przez morze fragmentu wybrzeża może dać więcej korzyści niż powstrzymywanie wody za wszelką cenę.

To wnioski z kilkuletniego badania laguny Gyldensteen, która znajduje się na północy duńskiej wyspy Fionii (Fyn). Jej powstanie było eksperymentem naukowym, na który zgodę dały duńskie władze.

Cztery lata temu fragment wybrzeża Fionii – zakupiony w tym celu przez fundację Aage V. Jensens – został zalany przez morze. Było to celowe działanie: przerwano w trzech miejscach groble i woda morska szybko pokryła 214 hektarów lądu, do tej pory użytków rolnych.

Proces przez cały czas monitorowali naukowcy. Obserwowali, jak powoli tworzy się w tym miejscu płytka laguna, o średniej głębokości jednego metra.

Choć badacze zastrzegają, że natura jest nieprzewidywalna i nie da się całkowicie przewidzieć dalszego rozwoju sytuacji, w publikacji pozytywnie opisują stan obecny Gyldensteen. Ich zdaniem natura powoli i bez gwałtownych zdarzeń zmienia wcześniejsze pola uprawne w dobrze funkcjonujący morski ekosystem.

"Oczywistymi korzyściami jest to, że unika się kosztów i wysiłku budowy i utrzymania wałów chroniących przez naporem morza. Ale nowo stworzona laguna ma sama w sobie wielką wartość. Przyciąga wielu odwiedzających, a także ptaki, które zakładają tu gniazda i szukają pożywienia” – opisuje jedna z badaczek, Cintia O. Quintana.

W ostatnich latach wraz ze współpracownikami obserwowała, jak z otwartego morza napływają kolejne nowe gatunki i kolonizują lagunę. Szczególnie aktywne były "robaki morskie", co według badaczki jest dobrym znakiem.

"Robaki są pionierami i przekopują starą glebę uprawną, modyfikując w ten sposób jej biogeochemię. Można powiedzieć, że przetarły drogę dla innych gatunków. Teraz w lagunie żyją omułki jadalne, które prawdopodobnie przyciągną tu skorupiaki i ślimaki, które z kolei przyciągną więcej ptaków. Ekosystem laguny robi się coraz bardziej zróżnicowany" – opowiada Quintana.

Laguna Gyldensteen nadal ewoluuje, podkreśla biolożka, można więc spodziewać się kolejnych nowych gatunków.

"To długi proces i mamy nadzieję, że uda nam się kontynuować badania. Już zebraliśmy dużo danych i pomiarów, które władze w innych krajach mogą wykorzystać do oceny ryzyka ewentualnego zalania ich terenów nadbrzeżnych” – uważa Quintana.

Według prognoz zmiany klimatu spowodują, że poziom mórz będzie rósł o od 2 do 16 mm rocznie. Oznacza to, że przed rokiem 2100 może być on średnio wyższy o 0,2 - 1,2 m niż obecnie.

Więcej tutaj: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0196097(PAP)