Ciekawość sprzyja szkolnym sukcesom | Nauka w Polsce

Ciekawość sprzyja szkolnym sukcesom

Fot. Fotolia

Dzieci cechujące się dużą ciekawością poznawczą lepiej radzą sobie w szkole – szybciej przyswajają podstawowe wiadomości z matematyki i opanowują umiejętność czytania – wynika z badania zamieszczonego w magazynie „Pediatric Research”.

Naukowcy z Uniwersytetu Michigan (USA) przez kilka lat śledzili losy tysięcy dzieci – od momentu narodzin do chwili ukończenia przedszkola. Na podstawie rozmów z rodzicami oraz prowadzonych testów oceniali funkcjonowanie małych badanych – ich zachowanie i umiejętności.

Wyniki badania potwierdziły, że dzieci charakteryzujące się dużą ciekawością poznawczą – czerpiące radość z odkrywania nowych rzeczy i poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania – miały większą szansę na osiąganie wysokich wyników w nauce. Dzieci te szybciej opanowywały podstawowe umiejętności matematyczne i lepiej radziły sobie z czytaniem.

Związek pomiędzy ciekawością a pierwszymi sukcesami w nauce był szczególnie widoczny wśród maluchów pochodzących z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym i wychowujących się w mało urozmaiconym środowisku.

"W przypadku takich dzieci dążenie do osiągania sukcesów szkolnych jest związane głównie z motywacją do nauki, a więc także ciekawością" – komentuje dr Prachi Shah, koordynatorka badania.

Badacze wykazali, że ciekawość poznawcza była w kontekście nabywania nowych umiejętności równie ważna, co wytężona kontrola (effortful control) – cecha polegająca na zdolności do utrzymywania uwagi i kontrolowania impulsów.

"Wyniki naszego badania sugerują, że nawet u dziecka cechującego się niskim natężeniem kontroli duża ciekawość może wiązać się z osiąganiem optymalnych sukcesów w nauce" – zaznacza Shah. – "Obecnie większość działań w klasie koncentruje się na wzmacnianiu wytężonej kontroli i zdolności dziecka do samoregulacji, ale rezultaty naszego badania sugerują, że dobrze byłoby rozważyć również interwencje nakierowane na wzmacnianie ciekawości".

O wynikach badania można przeczytać na stronie: https://www.nature.com/articles/s41390-018-0039-3 (PAP)

ooo/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Chile/ Rozpoczęło pracę najwyżej położone obserwatorium astronomiczne

  • Voyager 1 znowu nadaje poprawnie

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera